Jaha, då stannar den helt normalt, sedan när den kallnat lyckas den inte starta. Kan vara sot på fotocellen som känner av om det finns eld.
 
Vi har samma brännare som du, och helt ärligt, så askar jag ALDRIG ur brännarröret..

Kollar till brännaren när jag askar ur pannan.. Vilket är en gammal kombipanna med brännaren monterad på vedluckan, så vår panna sväljer iaf 150 liter aska.. så brännaren får sig en "tillsyn" MAX tre eller fyra gånger på en vinter..

Och någon "specialist" har inte rört vår brännare, vi har installerat och "trimmat" in den själva.. Har ingen aning om vi fått till maximal effektivitet (och tvivlar att den skulle bli speciellt hög med den dåliga verkningsgraden vi har på vår panna) men brännaren tuffar på klanderfritt..
 
  • Gilla
MayaP
  • Laddar…
Börjar kännas som rocket science måste jag erkänna... när jag tittar in i pannan, alltså i hålet efter att tagit bort brönnaren, så visst finns det mycket aska men inte så att det är fullt där. Det skulle krävas minst det dubbla till,
 
M MayaP skrev:
Börjar kännas som rocket science måste jag erkänna... när jag tittar in i pannan, alltså i hålet efter att tagit bort brönnaren, så visst finns det mycket aska men inte så att det är fullt där. Det skulle krävas minst det dubbla till,
Hur långt in i pannan sticker brännarröret?

Vi tillverkade en specialanslutning som vi bultade fast på vedluckan (tog alltså upp ett hål i denna) så vår brännare sitter ganska långt ut.. gammal panna som är gjord för att brinna "uppåt" och vi ville därför att lågan från brännaren skulle hamna mer mitt i kammaren och inte elda rakt på bakväggen..
 
Jag har haft samma panna med samma brännare.
När sotade du dina turbulatortuber senast? Med tanke på hur pannan är monterad ser det ganska trångt ut att komma åt dem, därför misstänker jag att de inte är sotade på länge. Du kommer åt dem genom luckan på ovansidan. Kolla hur turbulatorerna sitter, sota ur tuberna, och sätt tillbaks turbulatorerna på samma ställe igen.
Askan du har i brännutrymmet ska du såklart ta ur. Använd askskyffel eller askdammsugare.

Det går ganska lätt att googla fram manualen både till pannan (CTC 1100) och brännaren. Läs där om hur du sotar och hur du ställer in brännaren. Din förbrukning är högre än vad den borde vara, förhoppningsvis bara för att pannan är dåligt sotad.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Vi fick tillgång till huset i december, så vi har aldrig hunnit göra mer med pannan än börjat irritera oss på den:D
Har redan börjat kolla hur sotningen går till(y)
Ger mig på den inom kort.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
M MayaP skrev:
Vi fick tillgång till huset i december, så vi har aldrig hunnit göra mer med pannan än börjat irritera oss på den:D
Har redan börjat kolla hur sotningen går till(y)
Ger mig på den inom kort.
Bara ta på handskar ordna ett kärl att ställa saker i, skruva bort luckan ovanpå pannan, lyfta ur de 6 turbulatorerna försiktigt så inte hela rummet blir sotigt. Sedan trycka ned den fyrkantiga sotviskan ett par gånger i varje tub så sotet åker ned i förbränningsrummet. Sist ta bort askan ur förbränningsrummet.
Turbulatorerna borstar man helst rena utomhus.
 
  • Gilla
MayaP
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.