Hej.
Funderar på hur tilluft för en kakelugn fungerar.

Inne i eldningsplatsen finns det 2 luckor år varera håll.
Vad är dessa till för?

Någon som har erfarnehet av detta?
Rörstrand kakaelugn från 1890 eller likande.

MVH cyrox
 
W
Tilluften kommer ju framifrån genom den stora luckan, de små inne i brännkammaren går bara till botten av respektive sidas kanal. De anväds för att aska ur/sota kanalerna.
 
Åhå - du har en "fin" kakelugn. Kan bara instämma med Wester - och tillägga att för er som INTE har luckorna - så sitter det antagligen 2 lösa tegelstenar istället ;-) (Och det är hyffsatt lätt att sätta dit små sotningsluckor om man tycker det är finare :-)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.