Det är lite småproblem med stor tank, har ej så mycket plats. Men en tank på 2400 kanske går att få in. Det som strular är att pannrummet inte är jättestort. Takhöjden är 218. Men hur ska man isolera tanken under? Lite avgörande hur hög tank jag kan ha.

Sedan är den öppna expansionen ett problem till. Det nuvarande kärlet har en liten plats, så det går ej att sätta ett större där, utan i min sons gaderob kan gå. Men hur lite över det högsta elementet måste den vara? Finns det ställen som säljer expkärl på nätet, förutom rinkabyrör (deras passa ej så bra)? Eller kan man specialgöra ett? Vilka gör det i såna fall?

Majgårdarna
Extuna gör expkärl i vilka mått du vill. Dom gör även tankar i vilka mått du vill.
www.extuna.se
Mitt kärl "150L" sitter i en garderob ca 40-50cm över elementen.Ligger på ca 0.6 i tryck.Enda minuset är väl att kärlet blir varmt.Se till så du kan isolera det rejält om du sätter det i garderoben

Men hur ska man isolera tanken under? Lite avgörande hur hög tank jag kan ha.

Extuna rekommenderar 20 mm markisolering med hög hållfasthet ("200" tror jag att det var). Matss rekommenderar regelram med mineralull, eftersom markisoleringen (sakta!) deformeras. Själv har jag markisolering.

Vilket material på regelramen?

Don82 skrev:
Vilket material på regelramen?
Vanlig 45x45 regelvirke, CC 600 mm

Det finns ingen risk för brand? Fick brev från försäkringsbolaget där de varnade för att värma trä över 80 grader, då det kan börja brinna.

Har svårt att tro det, man brukar väl säga att man inte ska värme trä över 100 grader långvarigt? Det kommer inte att vara över 80 grader långvarigt heller.

Don82 skrev:
Det finns ingen risk för brand? Fick brev från försäkringsbolaget där de varnade för att värma trä över 80 grader, då det kan börja brinna.
Jag är helt övertygad om att du inte behöver oroa dig för brand i träreglar som placeras som underlag under din acctank.
Tanken kommer dessutom för det mesta alltid att vara sval i botten.

Edit: lite sen som vanligt.

Don82 skrev:
Det är lite småproblem med stor tank, har ej så mycket plats. Men en tank på 2400 kanske går att få in. Det som strular är att pannrummet inte är jättestort. Takhöjden är 218. Men hur ska man isolera tanken under? Lite avgörande hur hög tank jag kan ha.
Går det att få in en 2400 l tank så gör det även om du köper en Ctc V35, Med 50° diff rymmer du 140 kWh vilket du laddar med 1,5 panna o om det är kallt kan du elda en panna o efter 3-3,5 tim ladda en full panna till..
Verkar som att man får ut ca 1 kWh/liter ved o då det är som kallast förbrukar ju huset kanske upp mot 10 kWh så på 3 tim rymms det 30 kWh till vilket är som 500 l acktank...
Man kan även säga att 140 kWh räcker i t.ex 14 tim då det är som kallast sen får man elda 6-7 tim för att ladda det fullt o då har man 21 tim värme förutsatt att huset behöver 10 kWh, Sen är det ju inte hela värden om innetempen går ner 1-2° vid 1 eldning/dygn...

Jag hade tänkt att bygga till för en 3000 liter ack.tank, kanske 2900, utanför pannrummet och köra med en ctc v35:a. Grejen är att jag idag har ett för litet expansionskärl för min nuvarande panna med ack.tank (20 liter öppen expansion till 800 liter plus element) så jag skulle gärna vilja byta detta till ett större. Kan man byta till ett öppet på 150 liter nu och vänta med pannbytet ett tag? Eller kan det bli för mycket volym på kärlet?

Om man bygger till för en ack.tank så gjuter jag väl själv. Måste det vara betong eller kan man köra med cement? Isolering under plattan? Någon som gjort liknande som kan ge tips?

Tacksam för svar!

Ska du bygga till så ta tiil rejält man får aldrig för mycket plats.Betong ska man väl ha när man gör en platta.Det finns färdiga block att köpa så kallade l-block,mycket smidigare än att bygga en form att gjuta i .Byggde själv ett 35m2 stort pannrum,jävligt skönt med utrymme så man får in tankar +lite ved o vedklyv etc.

aprilia-tobbe skrev:
Går det att byta pumpen till en större på en laddomat 21 liknande den pelefant har.Jag har problem att köra med 78 graders ventilen på min Atmos 40 gse. Den går upp till 95 grader väldigt fort och efter ett tag bildas ång bubblor som sättersig i laddomaten och panna stannar vid 100 grader.Jag har cu 35 till och från pannan.
Kan det vara samma fenomen som jag hade med min DC32GS? Dvs temperatur och termostat sensorerna värms upp lite för mycket av luften omkring baksidan av pannan. Lite olja i dykröret fixade det ganska bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.