Mera effekt ur vedspisen

1k läst  2 svar

1. K
    Medlem Nivå 10
    Motstående sida på skorstensmuren sett från vedspisen vetter in emot ett vardagsrum. Min tanke var att sätta ett rökrör som går utanpå muren en bit uppåt i det rummet för att få värme även där. Med ett spjäll så kan man stänka ordinarie passage och tvinga ut röken genom det röret istället. Jag tycker mig ha sett ngt sådant en gång, det heter säkert ngt speciellt. Är det tillåtet av sotaren att göra så tro?

2. Alpha
    Medlem Nivå 8
    Tveksam till det men är inte säker, vet att det finns s.k värmeväggar http://www.lohberger.se/produkter/varmevagg.html som man kan ha.

Vi har ju lika som dig, dvs vedspis i kök + mursida i v-rum, där har det suttit ett rör som rökgaserna gått genom, var väl vanligare att man hade det förr i tiden.

Men muren borde väl bli varm om du har eldat ett tag?, det tar ju ett tag men när den väl blivit varm är den som ett element precis lagomt varmt.

3. C
    Medlem Nivå 1
    Farsan och morsan hade när de flyttade in i sin kåk något som kallades värmeslinga vardagsrummet. Den såg ut ungefär som en liten kakelugn fast utan eldstad. Röken från vedspisen på andra sidan murstocken tvingades igenom slingan och värmde på så sätt upp hela nedervåningen. Vill dock minnas att det kunde vara lite stök att få röken dit man ville.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: