P
Tänker komplettera min ctc-total kombipanna -83 med en luft/luft värmepump.
Hur gör jag för att stänga av pannan men ha varmvattenproduktionen kvar?
Det finns 3 strömställare på panelen strömställare/cirk.pump radiatorer,
strömställare el, strömställare laddningspump.
 
Hej Jeffe

Du menar en luft/vatten värmepump antar jag.
VI har en CTC Regent från 91, den går inte att stänga av och endast ha varmvatten-beredare igång.
Huvudbrytare på pannan stänger av allt, cirk.pump-brytare stänger av cirkulationspumpen till elementen.
Brännare stänger av ström till brännare, sen är det inte så mkt mer.

Enda sättet att ha vv-bererade igång när du stänger av pannan är att värma den med en pellets eller oljebrännare.

Alt. sätta en temporär beredare vid sidan om och koppla bort pannan.

Jocke
 
Om du stänger av cirkulations-pumpen (den längst till vänster på min panna) så slutar ju pannan att värma dina radiatorer.
Då håller den bara pannan varm för varmvatten-beredningen.
(Inte det optimalaste scenariot, men det fungerar.)
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.