Hej hoppas det finns ngn som kan hjälpa mig... Till problemet har en atmos 40sf som jag i dagarna har installerat en Swebo 20 kw pellets brännare på har en ack tank på 2500 l /vvberedare 300 l / laddomat 21 har pratat med div rörisar ingen har sagt att det är en omöjlig lösning (kan själv uppleva att brännaren är i minsta laget) men jag får inte upp ngn temp i acktanken..samt att rökgaserna är lite låga 100-110 grader ... Är det ngn som har inst pellets brännare på atmos panna som kan komma med tips.Tack på förhand
 
Som su själv skriver så är brännaren i minsta laget till den pannan, Borde haft en på 30 kW istället..

Hur styrs/startas laddomaten??

För att höja rökgastempen så kanske du måste ta ur några turbolatorer, Du kör väl brännaren på maxeffekt nu??
 
Den styrs av rökgastermostaten.Har försökt med att koppla bort sugfläkten det steg ca 10 grader i rökröret i morse hade tanken fått upp temp men inte fullt... ska forts undersöka saken under dagen ...
 
Kolla så verkligen laddomaten startar, Kan nämligen bli så att den inte startar utan det är självcirkulation mellan panna o tank vilket inte är bra då det kommer kallvatten in i pannan + att du får ingen temp in i acktanken..
 
_ap_
hur har du monterat brännaren?
Plockat ut keramiken?
 
tack för tipsen ..har fått det att fungera nu fick fixa en ny givarkabel så nu har jag monterat en på toppen och en på mitten..tog ett tag att få upp temp första ggn men nu tar det inga tider och lite åtgång å pellets lyckad inst till slut.. Har inte tagit bort keramiken har bara roster i botten..Brännaren sitter i topp luckan...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.