Tänkte bara höra om ett förslag på värmesystem och vad det finns för fördelar/nackdelar med det. Hade tänkt en Calmarpannan v33 + 3 ack. tankar på 1500 liter vadera (från rinkabyror.se). En innehåller beredare på 120 liter. De är cylindriska och oisolerade (verkar billiga, 11 000 för den med beredare och 8000 utan, blir 27 000 för tankarna). Vad tror ni om detta? Räcker pannan till? Är tankarna något att ha?
Man säger ju att man aldrig kan få för mycket ackumulatortank, men jag tror att jag skulle nöja mig med 3000 liter till den pannan. Vi har i dagsläget en motsvarande panna av annat fabrikat och bara totalt 1500 liter tank. Det går, men det hade varit bättre med mer... Tänk på att du ska kunna isolera bra när du kopplar ihop systemet.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Hej Don,
Misstänker att det är Strömsnäs ackar du pratar om. Jag har en av varje+V65 och ytterligare en 500 l tekniktank. Tar 4,5 - 5 timmar att elda 3500 liter fullt, så du lär få hålla på en stund med 33kW om du vill pumpa 4500 liter. Med 4500l blir det dock mycket bekväma eldningsintervall. Vill dock till att du kan planera eldningarna så att du kan lägga i sista lägget utan att behöva gå upp mitt i natten. Jag skulle själv dock inte ha emot att ha upp 4,5 m3 att elda mot. Jag kommer på sikt att byta ut min beggade tekniktank mot en större. Då kommer jag definitivt inte välja tank med förrådsberedare utan en med kamrörsberedning (för att kunna utnyttja förvärmning av vattnet med kalla delen av tanken.
Misstänker att det är Strömsnäs ackar du pratar om. Jag har en av varje+V65 och ytterligare en 500 l tekniktank. Tar 4,5 - 5 timmar att elda 3500 liter fullt, så du lär få hålla på en stund med 33kW om du vill pumpa 4500 liter. Med 4500l blir det dock mycket bekväma eldningsintervall. Vill dock till att du kan planera eldningarna så att du kan lägga i sista lägget utan att behöva gå upp mitt i natten. Jag skulle själv dock inte ha emot att ha upp 4,5 m3 att elda mot. Jag kommer på sikt att byta ut min beggade tekniktank mot en större. Då kommer jag definitivt inte välja tank med förrådsberedare utan en med kamrörsberedning (för att kunna utnyttja förvärmning av vattnet med kalla delen av tanken.
Man kan också se det som att du kan elda när du har tid, och inte när du behöver (givet att du har tid oftare än behov...). Om du har termometrar på 1500, 3000 och 4500 liters höjd, så vet du att du kan elda ett inlägg när det är kallt på 1500 liters höjd, 2 inlägg på 3000 liter och 3 inlägg på 4500 liters höjd. Om 4500 liter räcker i tre dagar, så kan du elda 2 inlägg 2 dagar i rad, och sedan inget på 3 dagar m fl variationer.slipperman skrev:
Volymen låter perfekt. 3000l räcker precis till 2 ilägg om tanken är nere på under 40gr (om inte huset behöver värme) När tanken är nere på 40gr har du inte så bra med varmvatten. Med 4500L har du mkt mera valfrihet med eldningen, du behöver ju inte "tanka fullt". Är du hemma 6h efter du tänt i pannan så kan du lägga i det 3e ilägget.
Försök att ha tanken med beredare typ en halvmeter högre än de andra, eller köp 3 tomma tankar och en tappvattenautomat. Isolera rejält.
Försök att ha tanken med beredare typ en halvmeter högre än de andra, eller köp 3 tomma tankar och en tappvattenautomat. Isolera rejält.
Tackar för många bra svar! Jag vet ej exakt vilket märke det är på tankarna. Det står inte på www.rinkabyror.se men de verkar väldigt billiga jämfört med t.ex. Nibes. Verkar de va något å ha, eller måste man köpa något dyrare? (Citerar mig själv: "En innehåller beredare på 120 liter. De är cylindriska och oisolerade (verkar billiga, 11 000 för den med beredare och 8000 utan, blir 27 000 för tankarna). ")
Min rektangulära tank 1.35*1.35*1.65 = 3 kbm kostade 27 + moms från extuna. Ingick förrådsberedare & temometrar. Att jämföra med. En stor tank lär vara bättre än flera små.
Ja det blir billigare o mindre förluster ju färre tankar man har så det bästa är om man kan ha endast 1 tank men det kan va svårt då dom är rätt stora... 
Är det kalkrikt vatten eftersom det funderas på förrådsberedare??
Det blir annars bättre med dubbla slingor, Tanken blir kallare i botten o man får ut mer vv... Man får även snabbare vv om man har kall tank o börjar elda igen, Ett alternativ är att köpa med solslinga som kopplas in som förvärmningsslinga...
Kolla även priset med husquarna tanksvets på tank/tankar o vad det kostar med dubbla 15 meters slingor som ska vara lite utdragna (förvärmningsslingan från botten o 1 meter upp o övre ca 50 cm från toppen o neråt)
Elpatron uttaget sätter du just under övre slingan vilket gör att lite vatten behöver värmas om man kör elpatron o den startar då tanken nästan är tom vilket inte blir fallet med förrådsberedare...
En tappvattenautomat kan oxå va ett bra alternativ, Baxis är rätt ok pris på i Danmark..
Isolera tankarna med minst 300 mm i sidorna o 400 mm i toppen men gärna mer, Även rör ska vara bra isolerade då får du en kanon anläggning..
Med 4500 l acktank skulle jag nog kolla på en V65 istället för en V33, En kompis kör med en Ctc V35 mot 2500 l tank som är ansluten med kulvertstyrning till en 500 l tank i huset men han säger att det sldrig blir fyllt hela volymen då det tar så lång tid, Oftast blir det bara 1 eldning varje dag utom då det är kallt måste han försöka hinna med att ladda 2 ggr...
Blir nog 2 fulla pannor för att ladda 4500 l 50° med en V65 oxå då man rymmer 260 kWh, 1 kWh/liter ved verkar dom flesta få ut o man kan ju aldrig fylla eldstaden utan att en viss del är luft..
Är det kalkrikt vatten eftersom det funderas på förrådsberedare??
Det blir annars bättre med dubbla slingor, Tanken blir kallare i botten o man får ut mer vv... Man får även snabbare vv om man har kall tank o börjar elda igen, Ett alternativ är att köpa med solslinga som kopplas in som förvärmningsslinga...
Kolla även priset med husquarna tanksvets på tank/tankar o vad det kostar med dubbla 15 meters slingor som ska vara lite utdragna (förvärmningsslingan från botten o 1 meter upp o övre ca 50 cm från toppen o neråt)
Elpatron uttaget sätter du just under övre slingan vilket gör att lite vatten behöver värmas om man kör elpatron o den startar då tanken nästan är tom vilket inte blir fallet med förrådsberedare...
En tappvattenautomat kan oxå va ett bra alternativ, Baxis är rätt ok pris på i Danmark..
Isolera tankarna med minst 300 mm i sidorna o 400 mm i toppen men gärna mer, Även rör ska vara bra isolerade då får du en kanon anläggning..
Med 4500 l acktank skulle jag nog kolla på en V65 istället för en V33, En kompis kör med en Ctc V35 mot 2500 l tank som är ansluten med kulvertstyrning till en 500 l tank i huset men han säger att det sldrig blir fyllt hela volymen då det tar så lång tid, Oftast blir det bara 1 eldning varje dag utom då det är kallt måste han försöka hinna med att ladda 2 ggr...
Blir nog 2 fulla pannor för att ladda 4500 l 50° med en V65 oxå då man rymmer 260 kWh, 1 kWh/liter ved verkar dom flesta få ut o man kan ju aldrig fylla eldstaden utan att en viss del är luft..
Man kan ju välja det bästa ur två världar! Beredare med förvärmningsslinga.
Helt klart ska man välja större panna om man har råd, V33 är ju minsta storlek enligt mitt sätt att se det. Det finns ju Solo Inova 30 eller 50, eller Extuna 55...
Helt klart ska man välja större panna om man har råd, V33 är ju minsta storlek enligt mitt sätt att se det. Det finns ju Solo Inova 30 eller 50, eller Extuna 55...
Matss skrev:
Hmmm nja har man inte kalkrikt vatten väljer då jag slingor alla dar i veckan, Beredaren måste ju värmas av det 80° vattnet i typ minst 30 min innan det går ta en dusch t.ex vilket gör att det blir 45-60 min efter man tänt pannan..
http://www.lundbergsvarme.se/v%E4rmepannor.htm tar 8000:- mer för V65 än V33 (40500:- resp 32250
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Äh, kläm på med en V65:a! Min anläggning firade 1-årsjubileum i september och jag måste säga att jag är mycket nöjd med 65:an, den gör sitt jobb mycket väl. Jag vet inte om du menar stor som i storlek men 65: är ca 30 cm högre så har du lågt i tak kan det bli ett problem vid sotning (inte oöverstigligt, dock). Att effekten är större ser jag bara som en tillgång och med din valda ack-storlek skulle det bli en perfekt matchning.Don82 skrev:
Man kan se det från andra hållet också. Har man som jag aldrig tid att elda mer än ett ett ilägg (brukar inte hinna börja innan 20.00) men kan finna sig i omaket att elda lite oftare kan man som jag köra Atmos DC 50 mot 2000liter, blir 90 grader rätt igenom på ett ilägg och täcker behovet ett dygn när det är ordentligt kallt ute, då slipper jag dessutom elda på nätterna.orustfredrik skrev:Man kan också se det som att du kan elda när du har tid, och inte när du behöver (givet att du har tid oftare än behov...). Om du har termometrar på 1500, 3000 och 4500 liters höjd, så vet du att du kan elda ett inlägg när det är kallt på 1500 liters höjd, 2 inlägg på 3000 liter och 3 inlägg på 4500 liters höjd. Om 4500 liter räcker i tre dagar, så kan du elda 2 inlägg 2 dagar i rad, och sedan inget på 3 dagar m fl variationer.
Allt är en fråga om tycke och smak...