Montera insats/kasett

4k läst  5 svar

1. C
    Medlem Nivå 1
    Hejsan.

Ny i forumet och har sökt febrilt efter information om insatser och diverse och kom hit. Detta verkar vara ett trevligt ställe att söka och dela på erfarenheter.

Nu till oss.
    Vi bor en 1½ halvplansvilla från 1981 på ca 170 kvadrat. Uppvärmningen när vi köpte den var direktverkande el vilket kostade en slant, så vi installerade en luft/luft pump vilket har fungerat över förväntan. ( har vattenburet system vilket vi i framtiden skall koppla en luft/vatten pump )

Monterat i huset vilket är lite annorlunda är en kakelugn från Rörstrand från 1860.
    Vi har inte haft som tanke att värma huset med den utan mer som trivsel eldning.
    På motsatt sida i köket har vi en murad öppenspis. Nu vill vi montera en insats i den för att använda denna för mer uppvärming av huset.

Vi har sökt febrilt efter vilken insats man skall välja och har väl hittat en del information och fastnat för antingen Keddy 110 (eller storebror modellen ) eller Kaminexpertens Komfort hörninsats.

Nu till den igentliga frågan.
    Kan man om man är någolunda händig montera en insats själv?
    Jag förstår att skorsten skall provtryckas innan och efter installation.

Har någon en annan leverantör eller tips så är ni välkomna att tipsa :)

Tack och hej.
    //cyrox

2. Snurre
    Medlem Nivå 8
    Insats i all ära! Om ni nu vill värma upp huset med denna, varför i all världen inte använda kakelugnen? Detta är ju en fantastisk anordning som säkert många på detta forum avundas dig! En kakelugn är mycket effektiv som du verkligen borde använda!

Vad gäller insatser så har jag själv köpt min hos en av Elda-butikerna. Jag fick bra service och mycket att välja bland. Fick råd och tips hur jag själv installerade.

3. C
    Medlem Nivå 1
    Självklart!

Dock har vi bättre möjligheter till en effektivare eldning i köket med bättre värmespridning utan att "förstöra" miljön i vardagsrummet och pjäsen med rör och fläktar.

Vi har en mörjlighet att från köket styra tillluft på ett lättare sätt, även att kunna styra upp luft till övervången.

Där av har vi haft tankar kring att en insats i köket, då absolut inte någonsin kommer elda där utan en insats.
    Hoppas du förstår hur jag resonerar :)

MVH cyrox

4. Snurre
    Medlem Nivå 8
    Ja jag tänkte väl det! Då förstår jag! Kanske idé att kontrollera skicket på skorstenen först innan du köper insatsen.

Lycka till med valet av insats! Köpte själv en Jötul C 150 som jag har i köket!

5. I
    Medlem Nivå 1
    Malla av ytan i spisen, så du ser vilken storlek du ska välja (ju större desto bättre), keddy har mkt bra insatser, dock går det åt en del ved så jötul kan ju vara nåt att kika på. Keddy har jag satt in ett par stycken av jötul betydligt färre.
    Kolla pipan först med sotarn, och se till att du får ett papper på att den är ok. Händer lite väl ofta att en stackare frågar sotarn om huruvida en kanal är ok att sätta eldstad til och får ett svar att det inte är några problem- sen bankar och lever man om vid spisen och murar och målar sen gör sotarjäveln en provtryckning!!! och underkänner kanalen.
    Lättare och säkrare att göra i rätt ordning.
    En kassett sätter du förmodligen in själv utan större bekymmer.

6. C
    Medlem Nivå 1
    Tack för svaret.

Har bokat in sotarn på undersökning.
    //cyrox

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: