6 935 läst ·
36 svar
7k läst
36 svar
Solslinga i stor tank.
Du har ju rätt i att det blir förre brasor per år men vedåtgången blir betydligt större. Jag menar att elda är ju inte den enda tiden man lägger ner på ved , man ska hugga, köra hem, kapa, klyva och stapla. Sen så tar det ganska lång tid att ladda en 6 kubiks tank om än man har en Solo innova 50. Nä, jag håller på solslinga om än det inte går att räkna hem men det går inte en jätte anläggning heller om man ska räkna på vedkostnad.Matss skrev:
Mer ved går det ju inte åt om du har en större tank? Snarare mindre då slipper några uppstarter.
Kör du med 50 graders temp dif så tar det ungefär 7 timmar att ladda en 6000L tank med en innova 50kw.
1,16Wh/(kg*K) x 6000Kg x 50K =348kWh
348kWh / 7 timmar =50kw
Fast innovan ger nog lite mer än 50kw så lite fortare kanske det går.
Kör du med 50 graders temp dif så tar det ungefär 7 timmar att ladda en 6000L tank med en innova 50kw.
1,16Wh/(kg*K) x 6000Kg x 50K =348kWh
348kWh / 7 timmar =50kw
Fast innovan ger nog lite mer än 50kw så lite fortare kanske det går.
Ja naturligtvis går det mindre ved, och det går åt mindre arbetstid att ladda 6 m3 en gång än 3 m3 två gånger.
Sen behöver man inte sitta och passa pannan så hur lång tid laddningen tar är ganska ointressant. Det är bara att fylla pannan en gång till efter några timmar. Om tanken då blir absolut fulladdad eller inte är inte kritiskt som med en liten tank...
Sen behöver man inte sitta och passa pannan så hur lång tid laddningen tar är ganska ointressant. Det är bara att fylla pannan en gång till efter några timmar. Om tanken då blir absolut fulladdad eller inte är inte kritiskt som med en liten tank...
Men då måste man ju passa pannanMatss skrev:Ja naturligtvis går det mindre ved, och det går åt mindre arbetstid att ladda 6 m3 en gång än 3 m3 två gånger.
Sen behöver man inte sitta och passa pannan så hur lång tid laddningen tar är ganska ointressant. Det är bara att fylla pannan en gång till efter några timmar. Om tanken då blir absolut fulladdad eller inte är inte kritiskt som med en liten tank...
Det går väl ändå mer ved jämfört med solvärme, då behöver man inte elda överhuvudtaget åtminstone Maj till September. Tror att du missförstod mig litegrann.Andreas_Hansson skrev:Mer ved går det ju inte åt om du har en större tank? Snarare mindre då slipper några uppstarter.
Kör du med 50 graders temp dif så tar det ungefär 7 timmar att ladda en 6000L tank med en innova 50kw.
1,16Wh/(kg*K) x 6000Kg x 50K =348kWh
348kWh / 7 timmar =50kw
Fast innovan ger nog lite mer än 50kw så lite fortare kanske det går.
Klicka här för att svara