3 082 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Div frågor om panna, skorsten m.m.
Hejsan. nu äntligen har jag skrivit på papprena för mitt nya hus. Har ett gäng frågor och undringar.
Skorstenen är provtryckt och utdömd, skall åtgärdas av säljaren, han anlitar firma som instalerar skorstensslang 125mm diam.
Oroar mig lite för draget då jag ska instalera en ny vedpanna, sotaren säger "inga problem".
Som det ser ut nu sitter ett ångrör på ca 100mm diam och 2 meter ner från toppen, uppmätt drag idag en varm försommardag var 21 pa, tycker jag låter okej ändå.
Efter renovering och lite större kanal bör ju draget öka till okej nivå. Pipans höjd är 7 meter.
Vad tror ni? I värsta fall får det väll bli skorstensfläkt...
Val av vedpanna, nu sitter det en trekombi olja/el/ved, den åker all världens väg ASAP!
Huset är ett souteräng, tegel 100+80 kvm 1957.
Vilken panna rekas?
Baxi vore väll lite av drömmen men då pengarna ska räcka till många saker man vill göra i ett nytt hus så faller den på priset.
Den jag tittat mest på är Vedex 3300.
Har ni några andra förslag, Orlan/Maga var jag länge inne på men det föll tillslut på att de har tryckande fläkt och jag vill inte ha inryckning!
Så helst sugande fläkt då.
Även, får man elda i tätbebyggelse hur som helst? Sitter ju en vedpanna där nu, eller ja trekombi. Räcker det med att den är miljögodkännd och eldas mot ackumulatortank osv?
Hoppas på lite expertråd
Mvh Rickard
Skorstenen är provtryckt och utdömd, skall åtgärdas av säljaren, han anlitar firma som instalerar skorstensslang 125mm diam.
Oroar mig lite för draget då jag ska instalera en ny vedpanna, sotaren säger "inga problem".
Som det ser ut nu sitter ett ångrör på ca 100mm diam och 2 meter ner från toppen, uppmätt drag idag en varm försommardag var 21 pa, tycker jag låter okej ändå.
Efter renovering och lite större kanal bör ju draget öka till okej nivå. Pipans höjd är 7 meter.
Vad tror ni? I värsta fall får det väll bli skorstensfläkt...
Val av vedpanna, nu sitter det en trekombi olja/el/ved, den åker all världens väg ASAP!
Huset är ett souteräng, tegel 100+80 kvm 1957.
Vilken panna rekas?
Baxi vore väll lite av drömmen men då pengarna ska räcka till många saker man vill göra i ett nytt hus så faller den på priset.
Den jag tittat mest på är Vedex 3300.
Har ni några andra förslag, Orlan/Maga var jag länge inne på men det föll tillslut på att de har tryckande fläkt och jag vill inte ha inryckning!
Så helst sugande fläkt då.
Även, får man elda i tätbebyggelse hur som helst? Sitter ju en vedpanna där nu, eller ja trekombi. Räcker det med att den är miljögodkännd och eldas mot ackumulatortank osv?
Hoppas på lite expertråd
Mvh Rickard
Redigerat:
Hur du får elda är upp till kommunen så det måste du kontrollera med din kommun.
Det jag sett är att om ett hus redan har vedeldning mot ack så är det inga problem fortsätta elda mot ack med befintlig panna alternativt byt till en "miljögodkänd" vedpanna och elda mot ack.
/Lennart
Det jag sett är att om ett hus redan har vedeldning mot ack så är det inga problem fortsätta elda mot ack med befintlig panna alternativt byt till en "miljögodkänd" vedpanna och elda mot ack.
/Lennart
Fast nu är det ju aå att det finns befintlig panna som kan eldas med ved utan ack, borde inte samma "regel" gälla då. Att jag byter ut min trkombi utan ack mot en miljögodkänd som eldas mot ack, för det bytet är ju som natt och dag.
Klicka här för att svara