_ap_
Mohha skrev:
_ap_ Vårat hus är nog lite högre, kan det spela någon roll i expantionen?

Ju högre huset är ju högre måste förtrycket vara och då minskar kärlets verkninsgrad,
då kanske inte ett 500L heller räcker.

Kolla detta prog så ser du.
 
hmm, får nog ta ett snack med röris om detta, hur han har tänkt... om man skulle ha för lite volym i tryckkärlet så kan man inte elda upp acktankarna så mycken man vill... stämmer det? eller finns det andra problem som kan uppstå?
 
_ap_
kan, kan man men trycket kan bli för högt och då löser säkerhetsventilen ut.
Många räknar med för småa kärl för att hålla nere priset, med det är nog pga det som slutna system har fått så dåligt rykte
dimensioneras kärlet fel samt att högpunkter finns där det inte bör kan man få stora problem.
 
om du tar 2 st 200l kärl så kan du komplettera med ett till 200liters om det visar sej att det behövs, det blir billigare än om du har ett 400l, för då måste du sätta in ett till 400l. sen ska alla kärlen sitta på samma höjd.
 
pellefant skrev:
om du tar 2 st 200l kärl så kan du komplettera med ett till 200liters om det visar sej att det behövs, det blir billigare än om du har ett 400l, för då måste du sätta in ett till 400l. sen ska alla kärlen sitta på samma höjd.

Det stämmer inte för tryck.kärl men därimot för öppna, Vem är det som påstår detta??

En kompis har 2500 + 500 l acktank + pannan o systemvolym, Med 300 l kärl gick det inte så bra men efter att monterat ett 80 l tryck.kärl till funkar det utmärkt o det lilla kärlet sitter ovanför 300 l kärlet..
Det som är viktigt är att det är samma förtryck i kärlen...
 
_ap_
2an skrev:
Det stämmer inte för tryck.kärl men därimot för öppna, Vem är det som påstår detta??

En kompis har 2500 + 500 l acktank + pannan o systemvolym, Med 300 l kärl gick det inte så bra men efter att monterat ett 80 l tryck.kärl till funkar det utmärkt o det lilla kärlet sitter ovanför 300 l kärlet..
Det som är viktigt är att det är samma förtryck i kärlen...
Precis vad jag oxå har erfarenhet av, men det var någon som hade hört med ÅF av kärlen att alla måste vara lika.
Får inte heller ihop det i praktiken, hur ska vattnet se skillnad på det stora och lilla kärlet förutsatt att dom har samma förtryck?? :confused:
 
2an skrev:
Det stämmer inte för tryck.kärl men därimot för öppna, Vem är det som påstår detta??

En kompis har 2500 + 500 l acktank + pannan o systemvolym, Med 300 l kärl gick det inte så bra men efter att monterat ett 80 l tryck.kärl till funkar det utmärkt o det lilla kärlet sitter ovanför 300 l kärlet..
Det som är viktigt är att det är samma förtryck i kärlen...
öppna kärl kan inte ha någon betydelse om dom har olika volym, bara dom har samma höjdmått och ligger på samma höjd och är sammankopplade. frånsett om det ena kärlet består av ett kapillärrör förståss!

att det ska vara samma storlek läste jag i en tråd tidigare, jag ringde även och kollade med en tillverkare/importör, nu minns jag inte vilken och en där bekräftade att tryckkärl ska ha samma storlek. dom hade även gjort tester som verifierade det.

se inlägg nummer 7:
http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/44164-stoerre-expansionskaerl-alt-2st-parallelt.html
 
_ap_: vad menar du med "högpunkter"?
 
Någon som vet hur en "konvektionsbroms" fungerar? sökte på nätet utan resultat... ovanlig grunka?
ju mer man läser desto fler frågor blir det....
 
_ap_
Mohha skrev:
_ap_: vad menar du med "högpunkter"?
det är ett ställe där det samlas luft trots att man inte vill det.
Finns det sedan luft i systemet som är svår att få ur brukar man få störningar med laddpumpen, vilket inte är
så bra när man är i slutet av eldningen.
 
_ap_
Mohha skrev:
Någon som vet hur en "konvektionsbroms" fungerar? sökte på nätet utan resultat... ovanlig grunka?
ju mer man läser desto fler frågor blir det....
låter som något man stoppar i konvektions delen för att ta ner hastigheten på rökgaserna och därmed få
bättre verkningsgrad, brukar oxå kallas turbulatorer.
 
Då var det nästan allt bestämt... men undrar om man ska ha en kranar som möjliggör omkoppling mellan parallell- och serie kopplade tankar... min första tanke var att ha tankarna ståde bredvid varndra plåt mot plåt och isolera hela paketet... men då faller ju serie koppling om ni förstår vad jag menar... Ska man bara köra bara parallell eller ska man isolera mellan tankarna för att kunna köra serie när man har stort värmeuttag? :confused:
 
Kom på en annan nackdel med seriekoppling,(förutom dyrare isolering): man kan inte koppla ihop tanktopparna med ett avluftningsrör till expkärlet, utan måste ha separat avluftning på varje tank(eller automatavluftare på slavtanken/tankarna, för seriell koppling rekommenderas dessutom tappvattenautomat, det funkar inte så bra(rent av dåligt) med förrådsberedare eller slingor i tanken, eftersom den då kyls i botten, den kylan som egentligen skall in i botten på slavtanken. Tror det är bäst att bestämma sig för ett av sätten, och i det fall man väljer paralellkoppling se till att koppla ihop tankarna på fler än två ställen.
 
tack för ditt inlägg PST... skippar seriekoppling...
Kom på en annan fråga... Vilken/vilka cirkulationspumpar bör man välja? är det någon skillnad?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.