Hej,
Jag har funderingar uppgradera befintlig kombipanna med förugn till ett system med en Effecta lambda och tank till den. Jag är inne på att köpa en rektangulär tank på 2500 liter. Men jag blir inte klok på vad om jag ska välja att sätta en varmvattenberedare efter som jag sett en del skriva om eller bara köra med slingor i tanken?

En annan viktig sak jag inte fått klarhet i är vad bästa lösningen är för att värma upp huset ifall man reser bort och inte kan elda, att sätta i elpatron(er) för att värma 2500liters tanken känns lite tufft fast den kanske är så man gör?

Detta kanske inte är något bekymmer, men jag skulle gärna få synpunkter på detta.
Tacksam för svar

/Grobb

Elpatron, absolut. Sätt ner temperaturen i huset till 10 grader och njut av jul och nyår i Thailand. :)

Majgårdarna
El patronen sätter man högt upp i tanken så den inte värmer hela volymen.Till Termomatic shuntautomatik finns en smart grej som kopplar in elpatronen när shunten har stått fullt öppen i en viss tid. När shunten börjar stänga stänger den av el patronen.

Den stänger även av cirkpump när shunten stått stängd en timma.

Du skall naturligtvis sätta i 2st slingor i tanken.Det ger mycket bättre skiktning än en beredare.
Och bra skiktning är en förutsättning för ett bra system
Har du mycket kalk riktvatten skall du dock välja en beredare då slingorna kan becka igen.

Ok, så en patron i toppen ska kunna värma tanken så pass att man får ut både tapp-varmvatten och hyffsad värme till elementen?
Måste man trycka i två patroner i en tank på 2000 - 2500 liter tror ni?

/Grobb

Antalet patroner påverkas inte av hur stor tank du har utan av hur stor din förbrukning är.

Det framgår inte av ditt inlägg hur stort hus som du avser att värma upp samt om det är nytt eller gammal (hur bra det är isolerat).

Vet du husets förbrukning så är det lätt att räkna ut hur stor elpatron som du behöver.

Huset är på 200 kvm + ca 40 kvm källare. just nu har jag en gammal CTC panna, på den sitter två brytare för elpatroner. Vet inte effekten på dessa, kan det vara 8-9kw? Däremot får jag just ingen värme på varmvattnet dom få gånger jag kört igång patronerna. elementen verkar dock bli varma. Men jag har en förugn till pannan och har eldat hela vintern. skulle tro att jag gjort av med ca 20 kubik tills nu (började elda i oktober).

2/3 av huset är från 1800 skulle jag tro, skulle tro att det tilläggsisolerats lite på utsidan. Dock är den gamla delen lite dragit efter golvet. Huset är sedan utbyggd någon gång på 80 och den delen är det ganska ok isolering. Treglasfönster i hela huset. Skulle tro att man kan säga att huset totalt sett är ganska normalt isolerat.

/Tommy

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.