Det blev en sån här ikväll
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=21629634

Funkar precis som jag ville dvs. går att korta ner klyvlängden ända till 32cm plus att man kan justera slaglängden så att kolven inte åker hela vägen tillbaka innan man kan klyva nästa.
Det går med andra ord rätt snabbt att klyva med den.

Och den verkar riktigt stark för att vara en 230v modell. Uppmättes till 5,2ton i ett test.

Ska kolla om den här passar imorrn http://www.jula.se/e-Sales/esa/[email protected]@EQ=380002

Köpte Clas Ohlssons klyv för 3 år sedan för 1800 kr, i höstas gav motorn upp. Under 2,5 år klövs ca 60 m3 ved. Kortslutning i motorn, ca 1-2 ohms motstånd, har inte felsökt mer än så. Klyvkostnad 30 kr/m3 tycker jag blev dyrt.

Ett problem jag hade var att det på kolven sitter styrningar som kan skadas om man inte lyckas klyva på första försöket, vid andra försöket kan delar av vedträt glida av kolven och ta i den U-formade flänsen vid sidan av kolven. Flänsen böjs och kolvstyrningen nyper fast, kolven går inte tillbaks. Jag har råkat ut för detta några gånger och det går att fixa, men det blir aldrig helt 100. Jag skulle inte köpa en klyv med denna konstruktion igen.

"Tryckte på startknappen, pumen gick igång, släppte startknappen - pumpen stannade... Provade några gånger, tänkte att maskinen var trasig. "

När jag första gången skulle köra min klyv slogs jag av samma tanke, kolven rörde sig sakta sakta och hade ingen kraft. MEN.... På spaken som manövreras med vänster hand ska manförst lyfta en liten spärr på undersidan med fingrarna innan spaken pressas ned. Sedan går det galant :-)

Majgårdarna
Vore kul om någon kunnde lägga upp en liten film som visar clas klyven.
Gärna en där man ser hur fort klyv och återgången går.

Andreas_Hansson skrev:
Det skiljer en hel del i tid mellan kall och varm olja
Ska försöka mäta tiden med varmkörd olja.

Sådärja, då var det färdigkört med min klyv från Granngården :(

Skaffade en såndär multikniv från Jula som jag kört några kubik med men tyvärr verkar det som klyven inte tål den ökade belastningen som det innebär. Min klyvkniv har spruckit i infästningen längst fram kring eggen vilket i sin tur gjort att hela kniven böjts bakåt samtidigt som cylinderröret fått några små bucklor längst bak mot "toppmuttern". Skadorna har även gjort att den börjat läcka olja mellan cylinderröret och toppmuttern.
När det tar stopp med multikniven i en grov kubbe ser man hur hela klyvkniven med infästning flexar bakåt :(

Ska prova att svetsa det som spruckit men det är nog bara en tidsfråga innan hela infästningen spricker och det blir totalhaveri.

Verkar som multikniven gör att belastningen flyttas långt upp på klyvkniven.
Ett annat problem med multikniven är att mittkniven delar träet så mycket att sidoknivarna inte når igenom och klyvningen blir dålig. Sidoknivarna hade gärna fått vara några cm längre och gärna placerade lite bakom mittkniven och dessutom lite vinklade framåt.
Trots allt är jag nöjd med multikniven som spar mycket tid när det ska finklyvas till vedspisen.

Min klyv ser ut som denna från Classe

309285_X_2006-02-27_135445_101.jpg

Jag kör med en hiskelig sak, tillverkad utanför Markaryd för många år sedan. Såg faktiskt något liknande (hydraulpumpen såg identisk ut) på Lantmännen (eller vad de nu heter) för några veckor sedan. De ville ha 12000 för den. Då var den till synes ändå inte lika stadigt byggd.

Jag vet inte riktigt vad den här mojängen orkar trycka, då jag inte köpt den från början. Men gissning/mätning angående troligt oljetryck och kolvarea ger ungefär 80 kN, eller 8 ton, om man så vill. Det vill till att bära sig ganska dumt åt för att den inte ska orka.

Insåg att jag faktiskt har en bild på den också, eller åtminstone nästan. Riktigt hela mojängen syns inte, men det är för mörkt för att gå ut och avbilda den i sin helhet nu. Är det nån som tvunget ska se får jag väl göra det sen.

• Vedklyv.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tog tid på hur lång cykeltid det är på vår "riktiga" klyv, det var precis under 5 sekunder från att man startade klyven tills att den var tillbaka i utgångsläget för ca 60 cm klyvlängd. Senast vi klöv hade vi lite bekymmer att klyva grankubbar, ca 75 cm i diameter som dessutom hade kvistar... Jag kan leva med att de inte går att köra rakt igenom utan fick delas i fyra bitar med motorsåg förs!

Efter lite svetsning blev det åter full fart :)

Tyvärr varade det inte länge, nu har något annat hänt så all kraft har försvunnit. Hydraulfel alltså :(
Får klyva det sista med yxan, funkar ju det också men det är jobbigt...:p

Blir väl att riva skiten och leta fel i pump, tryckbegränsare, ventil och ev kolv...
Nästa vår blir det en riktig trefasklyv istället.

Grundregeln när det ska köpas klyv är att välja den största/effektivaste som plånbok och huvudsäkring tillåter.

Provade en sån där miniklyv bara för skojs skull. Denna var nog från Rusta eller nå´t i den stilen. Skit samma. Alla olika varianter som finns kommer väl från samma Chippanesfabrik.

Värre skräp får man väl leta länge efter. Klöv 4 kubbar sen lade jag ner projektet. Den duger möjligtvis till att klyva en kasse ved att ta med upp till fjället men använder man mer ved är det rena skämtet. För dessa bortslösade 2.000 kr kan du lätta hyra en vedklyv modell riktig en helg om året i fyra fem år. Troligtvis håller ändå inte skräpklyven för mer ved än så och du slipper undan med en bråkdel av tiden.

Ren skit om man jämför med en riktig maskin.

Andreas_Hansson skrev:
de blir en lång film i så fall :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.