Vi kommer att ha en skorsten till en kasett och en öppen spis. Skorstenen kan bara gå genom takstolarna på en sida av det brutna pulpettaket.

Vi vill veta hur det går att dra och böja rören i själva skorstenen och på vilket sätt vi ska bygga upp den, mura eller med typ av skivor?
Vem ska man kontakta för att få hjälp med dessa frågor? Kan sotaren tillföra något? Vi känner en erfaren och duktig murare, men han kliar sig i huvudet också... Vi behöver en skorstenskonsult typ...

• Eldstad.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har nog inget svar på din frågan, men jag blir förvånad över att muraren kliar sig i huvudet. På bilden ser det inte så konstigt ut, men vad vet jag.
Tänker ni mura och putsa för öppenspis och insats? Då känns ju en murad skorsten ganska naturligt tycker jag så man får samma utseende ända upp till innertak.
Men om ni skall ha murad "spis" och skorsten så lär ni behöva förstärkt platta, för det blir tungt.
Har ni redan gjutit platta utan förstärkning så får ni välja annan skorstenstyp. Kanske "spis" också.

Här är en sida med en lista över skorstensleverantörer, kanske kan vara något att läsa igenom som en start. http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?kid=9&aid=448
Isokern, Premodul och NVI är de jag hört talas om/läst om sedan tidigare.

det måste ju givetvis bli två pipor. enl vad jag kan förstå. men det e ju inga konstigheter i det. kolla med någon annan murare snacka även med sotaren han kanske kan ge dig råd dels om konstruktionen samt tips om en bra murare

Plattan är förstärkt, så en murad skorsten fungerar. Men jag antar att den blir väldigt tung, tänker då främst på den öppna spisen som inte har några sidoväggar, alltså, den måste ju in någon järnbalk som håller upp hela skorstenen ovanför... vem räknar på sådant då? Dimensionen på järnbalken osv...hur den ska svetsas ihop...eller är det smartare att bygga den med skivor och rör, då blir den inte lika tung...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.