eldar med ved även nu på vår soomaren hur länge kan man ha gansk låg temp i tankarna innan det börjar bli farligt för att det blir för mycket bakterer i varmvattnet? tex 40 grader i fyra dagar

Saxat från Boverket:

"Legionellabakterier finns naturligt i små mängder i vattendrag, sjöar och mark. Bakterien är vilande, det vill säga förökar sig inte, vid temperaturer under ca 20 °C. Bakterierna förökar sig mellan ca 20°C -och 45 °C, framförallt mellan 35 °C - 40 °C. Avdödning av bakterier sker vid högre temperaturer.

I dricksvatten och varmvatten finns tillräckligt med näringsämnen för att bakterien ska kunna växa till. Förutom näring och temperatur är tiden en viktig faktor när det gäller tillväxten av legionellabakterier. Tiden är också viktig när det gäller möjligheten att ta död på bakterierna. Som exempel kan nämnas att om temperaturen i varmvatteninstallationen är 50 °C tar det mellan 5 och 10 timmar att ta död på 90 procent av bakterierna. Vid en varmvattentemperatur på 60 °C är motsvarande tid mindre än 10 minuter och vid temperatur på 70 °C dör 90 procent på mindre än 10 sekunder."

Är nog ingen större fara. MAn spolar ju igenom en heldel vatten på en dag

Personligen skulle jag absolut inte chansa på att ha 40 grader i fyra dagar.
Legionella är inte något jag vill dra på mig direkt...

Men samtidigt beror det ju på hur man får(generar) sitt varmvatten också.

Beredare i tanken:
- 40 grader en längre tid är väldigt illa i och med att man har 100 - 200 liter i beredaren, där tar det ett tag innan man omsatt vattnet. Många olika bakterier hinner växa till sig rejält där .

- Slinga/Slingor innehåller inte mycket vatten där legionellabakterierna kan växa till sig, problemet är alltså mindre.

- En TVA innehåller i stort sett inget vatten alls, där skulle jag inte bekymra mig om Legionella överhuvudtaget.

Någon av alla andra på detta forum som har en åsikt?

Dricker någon varmvatten?

mycke_nu skrev:
Dricker någon varmvatten?
Hej
Legionela smittar via luften när du duschar eller som det var i en matbutik vi grönsaksavdelningen där dom sprutar ut vatten ånga .

Åker man bort några veckor kanske man kan spola lite extra när man kommit hem. Han stänger väl inte av varmvattnet utan kommer använda det under dessa 4 dagar?

Lazze skrev:
Hej
Legionela smittar via luften när du duschar eller som det var i en matbutik vi grönsaksavdelningen där dom sprutar ut vatten ånga .
Aj då.

Om man gissar att magic_gbg bor i Göteborg kanske inte det är något problem? Vill minnas att dom klorerar vattnet rejält där. Barndomsminne visserligen, men i alla fall.

Det låter ju rätt så betryggande att 90% av bakterierna dör på 10 sekunder vid 70 grader, vilket får anses vara den lägsta temperatur som man laddar tankarna med. Även om man har en förrådsberedare borde risken vara låg att man kan spåra någon legionella överhuvudtaget under en normal sommareldningscykel på, säg, en vecka.

Ja det e ju typ så jag gör nu eldar en gång per vecka ungefär. Jag har egen djupborrad brunn så något klor har jag inte sett till i mitt vatten ;) blir ca 90 grader i tanken när jag laddat tankarna. och ca 40 i toppen när jag eldar igen. jag har en förådsberedare på 120l i ena tanken.

I en vp ligger tempen på 45-55° i förrådsberedaren med temphöjning var 14:e dag till 65-70° så om det vore stor risk skulle vi nog hört om legionella fall pga vp men ännu finns inget fall i sverige som åkt på legionella i villa..

Vid 70° dör som sagt bakterierna inom några sekunder o då man eldar blir det ju 90°+

En bra idé är att ha en mindre elberedare kopplad i serie med acktankens beredare, och låta den vara på jämt....
Orkar man inte elda när det är sommarvarmt ute har man iallafall varmvatten tillgängligt, och orkar man elda så slår dess termostat av när varmvatten flödar från acken.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.