Hej
Har gått och funderat om man har 3 st 1500liters tankar varav där i en är en VVB kan man då höja upp tekniktanken 30 cm. Kommer det varma vattnet från pannan att fylla de 30cm i tekniktanken först och sedan vidare till slavtankarna eller kommer skiktningen vara densamma som om de stod på samma höjd.
 
Det är ingen dum ide och fungerar så om du inte med rörmokeriet tvingar vattnet till nån lägre tank i första hand.

För att kunna ladda alla tankarna fulla vid parallellkoppling bör man se till att vattnet möter samma motstånd när det går till respektive tank. Annars är risken stor att det börjar komma hett vatten tillbaka till pannan innan alla tankar är heta. Detta uppnår man genom att ha samma antal böjar och samma rörlängd räknat från pannan vilken väg vattnet än tar.
 
Men det blir ju alltid mer rör till den tank som står längst bort från pannan eller är det rörlängden/böjarna mellan tankarna som ska vara den samma?

Då borde det finnas varmare varmvatten runt VVB när slavtankarna är slut också.
 
Om du förbinder tankarna med ett rör upptill och ett nedtill, sen ansluter du övre rör närmast pannan och undre längst bort från pannan...

Ja
 
En fundering bara, hur för du över ditt vatten från slavarna till tekniktanken? Som jag tänker så bör det sitta en pump nånstans eftersom TT bör fyllas på(tror att denna strular till motståndberäkningen). Är det så att TT ropar på varmvatten så kommer ju denna pump att föra varmvattnet direkt till TT så fort det finns tillgängligt. Jag tror att iden ska vara att med en upphöjd tank så har den alltid varmvatten mest tid av alla tankar genom självcirkulation, men vad händer när TT blir 60° i toppen och slavarna är 80°C???
Nä jag tror tyvärr inte på ide´n men jag kan ha fel. Jag tror att du bör ställa upp en ritning så att man mer ingående kan se hur det ser ut och hur det är tänkt.
 
Förutsatte att tankarna ska stå bredvid varandra, då funkar det med självcirk. annars faller hela iden.
 
Tankarna är placerade bredvid varandra varav till tekniktanken kommer att stå på en klack som är upphöjd 30cm.

Det kommer att se ut som standardprincipen är förutom att tekniktanken är upphöjd.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.