2 437 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
rekker det med en tryckexpansiontanke
Hej
Må jag ha en extra expansionstanke i kjellaren när jag har en på 300 liter i garaget.
Tänkte at elpatronen i teknikktanken gjör det slik at jag må ha en ekstra expansiontanke på 50 liter.
Hva tror ni, i garaget står en v65 med 2250 liter acktanke, har 20 meter kulvert imellan...
Må jag ha en extra expansionstanke i kjellaren när jag har en på 300 liter i garaget.
Tänkte at elpatronen i teknikktanken gjör det slik at jag må ha en ekstra expansiontanke på 50 liter.
Hva tror ni, i garaget står en v65 med 2250 liter acktanke, har 20 meter kulvert imellan...
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Nu kör inte jag med tryckexpansionskärl i min anläggning utan med öppet expansionskärl men i övrigt har jag i princip samma rigg som du, med huvudack, kulvert och tekniktank. Jag har ett expansionskärl i direkt anslutning till huvudackumulatorn. Förstår hur du tänker, men om du värmer upp tekniktanken med elpatron tillhör den till samma expanderande volym som huvudackumulatorn genom kulverten (såvida du inte av någon outgrundlig anledning just uppfunnit någon typ av backspärrventilsystem som styrs av kulvertpumpens av- och påslag).
Ja det er så jag tenker. Har lest mycket på din webside och fått mycke inspirasjon och veiledning. suverent bra webside slipperman. (har och kjöpt landywent skorsten
)
Jag har ingen backventil men styrer med laddomat 31 och blv 10.
Tror du jag skal forsöke utan extra expansionstanke först ? fint å spare noen kroner om man kan.
Rörmokkaren er i gang med lodding av rörene i garaget.. blir kult å teste vedpannan.
Jag har ingen backventil men styrer med laddomat 31 och blv 10.
Tror du jag skal forsöke utan extra expansionstanke först ? fint å spare noen kroner om man kan.
Rörmokkaren er i gang med lodding av rörene i garaget.. blir kult å teste vedpannan.
Klicka här för att svara