Vore lite tacksam för tips och råd för ett kombinerat system. Förugn, två acktankar á 750 l, VP luft/vatten samt elberedare för att toppa VV. Tanken är att inte vara tvungen att elda med ved utan det sker mer otvunget för att sänka energikostnaderna. Den kallaste årstiden är tankarna separerade och "vedtanken" används för att toppa radioatorkretsen. Tank mot VP har VV-beredare. Vid eldning samt under övrig tid är tankarna paralella och eldar jag inte håller VP tankarna varma. Mitt bryderi är egentligen hur hanterar jag så att inte "hetvatten" cirkulerar ut i VP på ett snyggt sätt - tips? Kan tänka att den inte är konstruerad att tåla "vedvattenteperaturer" men samtidigt skall det cirkulera vatten för att förhindra frysning. Är det en shuntlösning som gäller - så länge VP går, det är tankens temp som kallar, är den fullt öppen i övrigt är framledningstemperaturen max t.ex. 10-20 grader via shunt. Orkar vi inte elda m ved så blir det pellets för toppning.
MVH
Staffan
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.