15 982 läst ·
59 svar
16k läst
59 svar
Gott nytt! Årets elförbrukning
Hus byggt 1902 2 våningar + ouppvärmd källare, 260m2 boyta. Byggt i tegel, antagligen inte mycket isolering i väggar och tak. Fönster bytta på 70-talet. Bergvärmepump ca 10 år gammal, rätt svalt inomhus. 2007 gjorde vi av med 20500kWh.
Måste bara slänga in en not om detta. Fick idag nästa 3 månaders El räkningar.................................... efter maj månad har jag fortfarande över 6000:- tillgodo. God El lär nog inte få en räkning det närmaste året 
Vedpannan Orlan är nog den bästa investering jag gjort.
Vedpannan Orlan är nog den bästa investering jag gjort.
Jag läser av vår förbrukning varje månad... Ganska kul att följa utvecklingen + att man har lite koll på läget.
Var: Nyköping
Hus: 1½-plan, 148 kvm
Uppvtyp: direktel + luft/luft-pump
Varmvatten: gammal direktelsansluten va-beredare
Familj: 2 vuxna+2 småbarn
Elåtgång: knappt 20000 kWh/år
Vattenförbrukning: c:a 240 kbm/år
(PS gröna staplarna för våren 2005 var ett mätarfel. Det upptäcktes ganska fort, men tog ett tag innan Vattenfall behagade byta mätaren!!!)

Jag skickar med vattenförbrukningen också:

Var: Nyköping
Hus: 1½-plan, 148 kvm
Uppvtyp: direktel + luft/luft-pump
Varmvatten: gammal direktelsansluten va-beredare
Familj: 2 vuxna+2 småbarn
Elåtgång: knappt 20000 kWh/år
Vattenförbrukning: c:a 240 kbm/år
(PS gröna staplarna för våren 2005 var ett mätarfel. Det upptäcktes ganska fort, men tog ett tag innan Vattenfall behagade byta mätaren!!!)

Jag skickar med vattenförbrukningen också:

Men glömmer ni inte kostnaden för framtagning utav veden? Även om man får/har den gratis så kostar det väl på lite med en rejäl klyv och såg? Är inte det en kostnad som uppkommer istf Kwh-kostnaden? Sen kan man ju oxå börja titta på tiden som går åt för vedhanteringen, men det vill man väl inte göra
. Grattis iallafall alla ni som har så låg elförbrukning!
Nej det vore ju korkat och sätta en timpening på sin egen fritid.bebben skrev:
Då skulle jag inte ha råd att sitta på byggahus eller göra andra sysslor som jag tycker om.
Redigerat:
Hej!
Ja, jag undrar om "bebben" räknar timpeng på allt annat i hushållet också...tvätt, matlagning, städning, gräsklippning, tvätta bilen och många andra saker... Varför inte även tiden i bilen när man tar sig till jobbet. Där får man nästan räkna taxipriser. Det måste bli ju rätt mycket pengar!?!???
Nej, se vedhanteringen och mycket annat i hemmet som pengar åt andra hållet istället. Man kan minska sina utgifter och få pengar till annat, för att inte tala om annat man inte behöver göra som kostar mycket pengar; träna! Ja, för att inte tala om all tid det tar! Guuud vad mycket pengar man tjänar in där!!!
Själv har jag inte haft en aning om vad jag gjort av med i el/värmeförbrukning här hemma. Jag har kört med strutstaktiken en längre tid...och nu har EON varit här och installerat en ny elmätare. Det verkar dock som om vi inte legat sååå långt från beräknad förbrukning vad jag kan se...för jag har inte uppdaterat/haft någon ute och gjort en avläsning på flera år!.... Usch! Det var nästan så man inte kunde sova...eller inte riktigt så illa men ibland blundar man lite extra då det kan vara tråkiga saker som uppdagas.
Nu tror jag faktiskt jag ska gå och kolla hur mycket vi gjort av med sedan den 28 maj...vi har "lite" saker som drar ström här hemma...bland annat elvärme/elvarmvatten, avfuktare, allt i stand by, disk och tvätt/torkmaskiner året runt varje dag...osv osv osv. Det finns besparingspotential med andra ord!
*tillbaka från avläsningen i elskåpet ute*
Jaha, ajajaj...det går lite ström om man säger som så. Den stod på 273 kW...vilket betyder knappt 38 kW/dygn... Om man räknar timmar från tidpunkten för bytet. Fast det är nog till stor del beroende på den igenkalkade varmvattenberedaren i värmepumpen som just nu går på elpatronen och den mycket hårt ställda avfuktaren i krypgrunden.
Som sagt gör vi av med en hel del men inte mycket värre än en del andra i den här tråden ser jag. PUH!!!
Nu gäller bara en sak...att vandra vägen...och från botten finns bara en väg att vandra!
Ja, jag undrar om "bebben" räknar timpeng på allt annat i hushållet också...tvätt, matlagning, städning, gräsklippning, tvätta bilen och många andra saker... Varför inte även tiden i bilen när man tar sig till jobbet. Där får man nästan räkna taxipriser. Det måste bli ju rätt mycket pengar!?!???
Nej, se vedhanteringen och mycket annat i hemmet som pengar åt andra hållet istället. Man kan minska sina utgifter och få pengar till annat, för att inte tala om annat man inte behöver göra som kostar mycket pengar; träna! Ja, för att inte tala om all tid det tar! Guuud vad mycket pengar man tjänar in där!!!
Själv har jag inte haft en aning om vad jag gjort av med i el/värmeförbrukning här hemma. Jag har kört med strutstaktiken en längre tid...och nu har EON varit här och installerat en ny elmätare. Det verkar dock som om vi inte legat sååå långt från beräknad förbrukning vad jag kan se...för jag har inte uppdaterat/haft någon ute och gjort en avläsning på flera år!.... Usch! Det var nästan så man inte kunde sova...eller inte riktigt så illa men ibland blundar man lite extra då det kan vara tråkiga saker som uppdagas.
Nu tror jag faktiskt jag ska gå och kolla hur mycket vi gjort av med sedan den 28 maj...vi har "lite" saker som drar ström här hemma...bland annat elvärme/elvarmvatten, avfuktare, allt i stand by, disk och tvätt/torkmaskiner året runt varje dag...osv osv osv. Det finns besparingspotential med andra ord!
*tillbaka från avläsningen i elskåpet ute*
Jaha, ajajaj...det går lite ström om man säger som så. Den stod på 273 kW...vilket betyder knappt 38 kW/dygn... Om man räknar timmar från tidpunkten för bytet. Fast det är nog till stor del beroende på den igenkalkade varmvattenberedaren i värmepumpen som just nu går på elpatronen och den mycket hårt ställda avfuktaren i krypgrunden.
Som sagt gör vi av med en hel del men inte mycket värre än en del andra i den här tråden ser jag. PUH!!!
Nu gäller bara en sak...att vandra vägen...och från botten finns bara en väg att vandra!
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Hej!
Har nu summerat årets förbrukning.
22500 kWh + drygt 20 m3 staplad blandved.
Det intressanta är att det skiljde endast 70 ! kWh mot fjolåret (det första året som vi bodde här). Vedförbrukningen har jag inte exakt koll på men jag gissar max +/- 2 m3 mot fjolåret.
Ni som fört statistik länge hur många % kan förbrukningen skilja mellan varma och kalla vintrar?
Bor i ett timrat 1700-talshus med uppvärmd yta på 210 m2 (180 m2 på bottenplan)
Invändigt tilläggsisolerad ca 70 mm. Ca 200 mm spån på vind.
2 vuxna samt 4 barn (3, 3, 6 och 8 år)
Huvudsakligen vitvaror > 10 år.
Kombipanna Albin utan ack tank från 1990 i en vecka till därefter en Calmarpanna V33 + 2,5 m3 acktank
Har nu summerat årets förbrukning.
22500 kWh + drygt 20 m3 staplad blandved.
Det intressanta är att det skiljde endast 70 ! kWh mot fjolåret (det första året som vi bodde här). Vedförbrukningen har jag inte exakt koll på men jag gissar max +/- 2 m3 mot fjolåret.
Ni som fört statistik länge hur många % kan förbrukningen skilja mellan varma och kalla vintrar?
Bor i ett timrat 1700-talshus med uppvärmd yta på 210 m2 (180 m2 på bottenplan)
Invändigt tilläggsisolerad ca 70 mm. Ca 200 mm spån på vind.
2 vuxna samt 4 barn (3, 3, 6 och 8 år)
Huvudsakligen vitvaror > 10 år.
Kombipanna Albin utan ack tank från 1990 i en vecka till därefter en Calmarpanna V33 + 2,5 m3 acktank
OJ! :eek:
Vilken energiförbrukning "Symphony X"!!! 22500 kWh och20 m3 staplad ved, är inte det väldigt mycket?
Fast det klart...såg precis att det var i Norrbotten och det skiljer sig nog lite mot mig som bor i andra änden av Svea Rike... + en rejäl familj och gamla vitvaror vilket nog gör sitt till. Huset är inte det minsta heller...så det är kanske normalt i Norrbotten?
Har du märkt något på vedförbrukningen i och med att du bytt panna till en modern med acktank?
Vilken energiförbrukning "Symphony X"!!! 22500 kWh och20 m3 staplad ved, är inte det väldigt mycket?
Fast det klart...såg precis att det var i Norrbotten och det skiljer sig nog lite mot mig som bor i andra änden av Svea Rike... + en rejäl familj och gamla vitvaror vilket nog gör sitt till. Huset är inte det minsta heller...så det är kanske normalt i Norrbotten?
Har du märkt något på vedförbrukningen i och med att du bytt panna till en modern med acktank?
Jo Crille, visst är det mycket men tror med förutsättningarna att det är helt ok. Hörde att grannen (som iofs också värmer ett stort garage) gör av med 65-70 m3 ved en normalvinter och upp emot 100 m3 en vargavinter. De har ungefär lika stort hus som oss och inga barn, tror heller inte att de har lika varmt inne.
Har rörmokaren hos mig just nu och installerarar pannan så den "moderna" vedanläggning är ännu inte testad.
Kommer bli mycket spännande att se vad förbrukningen blir framöver.
Har rörmokaren hos mig just nu och installerarar pannan så den "moderna" vedanläggning är ännu inte testad.
Kommer bli mycket spännande att se vad förbrukningen blir framöver.
Symphony X du kommer märka en minskning på vedförbrukningen nu efter bytet, Tidigare panna 75-80% verkningsgrad kanske o nu blir det 90% så 10-15% mindre ved lär det nog gå.. 
Hmmm 22500 kWh el, Har elpatronen fått gå in mycket då det inte varit nån acktank tidigare??
Med ny panna samt byte av vitvaror när det är dags ev byte till lågenergilampor på de flesta ställen så kanske det kommer räcka med 25 m3 ved samt 6-7000 kWh el/år..
För mej gjorde det 1550 kWh/år bara byte av kyl/frys men ett bra tips är att köpa en elmätare på rusta t.ex o kolla förbrukningen, När man kollar kyl/frys bör man köra nån vecka åt gången för att se då det kan funka fint i 1 dygn men sedan dra otroligt mycket ett annat..
Ang din fråga hur mycket det kan skilja i förbrukning mellan olika år så har min farbror sagt 5000 kWh/år för en villa på 180 m2 i Umeå, Han o några grannar har jämfört elförbrukningen sedan slutet på -60 talet o fått fram den siffran...
Hmmm 22500 kWh el, Har elpatronen fått gå in mycket då det inte varit nån acktank tidigare??
Med ny panna samt byte av vitvaror när det är dags ev byte till lågenergilampor på de flesta ställen så kanske det kommer räcka med 25 m3 ved samt 6-7000 kWh el/år..
För mej gjorde det 1550 kWh/år bara byte av kyl/frys men ett bra tips är att köpa en elmätare på rusta t.ex o kolla förbrukningen, När man kollar kyl/frys bör man köra nån vecka åt gången för att se då det kan funka fint i 1 dygn men sedan dra otroligt mycket ett annat..
Ang din fråga hur mycket det kan skilja i förbrukning mellan olika år så har min farbror sagt 5000 kWh/år för en villa på 180 m2 i Umeå, Han o några grannar har jämfört elförbrukningen sedan slutet på -60 talet o fått fram den siffran...
Aha...läste inte vad du skrev riktigt där med den nya pannan...sorry. 
Jag tycker 2an har en bra tanke där med ev drift av elpatronen. Den kan vara en stor "elbov".
Ni kanske har varmt inne och då går det så klart också mkt energi/ved.
Med många barn kan jag även tänka mig att tvättmaskin, torktumlare och torkskåp snarare är mer på än av.
Tänkte även på det där med att ni bor i den kalla nord. Har ni motorvärmare och kupévärmare på mkt, dvs ej på timer? En kupévärmare tar en hel del ström också. Kanske 2 bilar också... Fast man vill ju inte frysa h-cken av sig heller.
Nu när ni installerar ny panna installerar ni en shuntmotor då? Kan vara ett bra tips då detta kan spara 20 % ved har jag hört/läst. Termostater på radiatorerna inne? Det finns kanske en hel del att göra vad det gäller energiåtgången?
Jag tycker 2an har en bra tanke där med ev drift av elpatronen. Den kan vara en stor "elbov".
Ni kanske har varmt inne och då går det så klart också mkt energi/ved.
Med många barn kan jag även tänka mig att tvättmaskin, torktumlare och torkskåp snarare är mer på än av.
Tänkte även på det där med att ni bor i den kalla nord. Har ni motorvärmare och kupévärmare på mkt, dvs ej på timer? En kupévärmare tar en hel del ström också. Kanske 2 bilar också... Fast man vill ju inte frysa h-cken av sig heller.
Nu när ni installerar ny panna installerar ni en shuntmotor då? Kan vara ett bra tips då detta kan spara 20 % ved har jag hört/läst. Termostater på radiatorerna inne? Det finns kanske en hel del att göra vad det gäller energiåtgången?
Ja, shuntautomatik med innegivare samt ny cirkulationspump installeras också.
Elpatronen har slagit igång då och då, vi har gjort eld på morgon och kväll samt svärmor har kanske tänt eld mitt på dagen varannan dag hittlis.
Tvättmaskinen är ny (tack och lov) för den går mer äv vad den står stilla.
Vad gäller vedkonsumtionen kommer jag elda hela året mot nu september - april. Värmer vattnet med el sommartid.
TAck för infon om difförbrukningen mellan varm och kall vinter.
Elpatronen har slagit igång då och då, vi har gjort eld på morgon och kväll samt svärmor har kanske tänt eld mitt på dagen varannan dag hittlis.
Tvättmaskinen är ny (tack och lov) för den går mer äv vad den står stilla.
Vad gäller vedkonsumtionen kommer jag elda hela året mot nu september - april. Värmer vattnet med el sommartid.
TAck för infon om difförbrukningen mellan varm och kall vinter.
Elförbrukningen för lite värme + vv liger på ca 4000-4500 kWh hos oss april-september (6 mån) då jag kollat o då är vi inga storförbrukare av vv..
Elpatronen kan nog få gå rätt mycket en kall dag då huset troligen behöver iaf 10 kW då vilket gör 240 kWh/dygn = 240 l ved
Elpatronen kan nog få gå rätt mycket en kall dag då huset troligen behöver iaf 10 kW då vilket gör 240 kWh/dygn = 240 l ved
Under 2007:
2 ungar, 2 vuxna, 1 hund (en jäkel på att förbuka ström)
+ 2 rum inredda som kontor till firman (2 datorer ofta på, 3 skrivare, router, modem, stereo).
285kvm, timmerhus, 20-30 cm isolering (mineralull + sågspån)
Elförbrukningen blev 10800kW
2007-05-30 - 2008-05-30 gick åt 44m3 staplad ved (mycket asp, ca: 50%)
2 ungar, 2 vuxna, 1 hund (en jäkel på att förbuka ström)
+ 2 rum inredda som kontor till firman (2 datorer ofta på, 3 skrivare, router, modem, stereo).
285kvm, timmerhus, 20-30 cm isolering (mineralull + sågspån)
Elförbrukningen blev 10800kW
2007-05-30 - 2008-05-30 gick åt 44m3 staplad ved (mycket asp, ca: 50%)
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden