2 272 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
temperatur i acc tankar
Sida 1 av 2
har just börjat elda i min nya anläggning innova 50kw med 2 st 2500 liters tankar
eldar upp tankarna till ca 90 grader i topp&botten
efter ca 20 timmar står övre mätaren på 80 grader den nedre på 40 grader.
tar ut 2 shunt grupper en från övre delen som går till radiatorer
en från mitten som går via kulvert till en golvvärmekrets.
tycker att botten kallnar lite för fort eller?
är ingen van ved eldare önskar synpunkter.
eldar upp tankarna till ca 90 grader i topp&botten
efter ca 20 timmar står övre mätaren på 80 grader den nedre på 40 grader.
tar ut 2 shunt grupper en från övre delen som går till radiatorer
en från mitten som går via kulvert till en golvvärmekrets.
tycker att botten kallnar lite för fort eller?
är ingen van ved eldare önskar synpunkter.
Medlem
· Västra Götalands Län
· 461 inlägg
Vet inte riktigt på vilken höjd de nedre termometrarna är på eller vilken din energiåtgång är, men att de nedre visar 40 grader efter 20 timmar säger ju egentligen bara att skiktgränsen passerat termometrarna, och det skulle ju kunna vara fullt normalt. Hur ofta eldar du just nu (hur kallt har det varit, hur stort är huset, hur välisolerat)?
Redigerat:
Jodå det går tyda men det tar längre tid att förstå vad det står bara.. 
Då du skriver att du eldar varje dag ett fullt ilägg är tanken helt full (90-100°) o tom (35-40°) då du eldar igen??
Tänkte att du skulle kolla de först, Lättare att få nått att gå efter gällande förbrukningen än hur många brasor du gör..
Då du skriver att du eldar varje dag ett fullt ilägg är tanken helt full (90-100°) o tom (35-40°) då du eldar igen??
Tänkte att du skulle kolla de först, Lättare att få nått att gå efter gällande förbrukningen än hur många brasor du gör..
är pannrummet i en egen byggnad eller i ena huset?
hur lång är kulverten?
VVC?
Eldar själv (i väntan på en Fröling tmc!) en brasa om dagen i våran gamla arimax
värmer 2 hus, ett på 200kvm och ett på 100kvm och som det är nu räcker värmen precis 24h ca 2500L 90* och när det är dax att elda är allt 40*
Jag har långt i från ett optimalt ved system, shuntar 65* i kulverten och kör med vvc.
Så i teorin måste ditt system räcka minst 2 dyng som det är nu.
Men inte räcker väl en brasa för att ladda 5000L?!
hur lång är kulverten?
VVC?
Eldar själv (i väntan på en Fröling tmc!) en brasa om dagen i våran gamla arimax
värmer 2 hus, ett på 200kvm och ett på 100kvm och som det är nu räcker värmen precis 24h ca 2500L 90* och när det är dax att elda är allt 40*
Jag har långt i från ett optimalt ved system, shuntar 65* i kulverten och kör med vvc.
Så i teorin måste ditt system räcka minst 2 dyng som det är nu.
Men inte räcker väl en brasa för att ladda 5000L?!
Inte import kolla på http://www.froeling.com/se/ för mer info.knekten skrev:
Det är en TMC 55kW, en av deras flis pannor som jag köpt.
Men är man sugen på en 30kW kostar den 3689€ + österikisk moms på 20%
70kW går lös på 7665€ + moms, men då är det en massa "lull lull" med som standard.
Men är man sugen på en 30kW kostar den 3689€ + österikisk moms på 20%
70kW går lös på 7665€ + moms, men då är det en massa "lull lull" med som standard.