1 162 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Hvad er reglerne for installation af brændeovn?
Jeg har installeret en Contura 510 brændovn i mit svenske sommerhus. Den er CE mærket EN 13240dvs. med en godkendt afstand til brændbar væg bagved på 100 og 100 mm siderne når den står i et hjørne. Der er monteret et uisoleret røgør op til den isolerede skorsten. Spørgsmålet er om røgrørets afstand til brændbar væg skal være den samme som for brændeovenen? BOVERKET skriver at temperaturen på brandbar væg ikke må overstige de 85 C, men hvad svarer dette til i afstand mellem røgrøret og trævæg? Soteren siger 50 cm.
Man kan ta en sotare från ett annat distrikt,
då vissa satt i system att ALLTID göra nerslag, för att få komma tillbaks och kontrollera, och därmed få fakturera igen,
I distriktet jag tänker på, så gjorde jag ingenting åt det senaste nerslaget, då jag börjat ana vad dom höll på med, utan ringde bara och sa att jag fixat det, dom kom då ut och godkände EXAKT samma installation, dom 2 veckor tidigare anmärkt på,
Tänk sträng och näs , så har jag inget sagt om vilket distrikt, det får ni lista ut själv..
Annars är ju ett alternativ att sätta en Premodulskorsten, då ska det inte vara några bekymmer med en Contura kamin, 100mm från vägg.
då vissa satt i system att ALLTID göra nerslag, för att få komma tillbaks och kontrollera, och därmed få fakturera igen,
I distriktet jag tänker på, så gjorde jag ingenting åt det senaste nerslaget, då jag börjat ana vad dom höll på med, utan ringde bara och sa att jag fixat det, dom kom då ut och godkände EXAKT samma installation, dom 2 veckor tidigare anmärkt på,
Tänk sträng och näs , så har jag inget sagt om vilket distrikt, det får ni lista ut själv..
Annars är ju ett alternativ att sätta en Premodulskorsten, då ska det inte vara några bekymmer med en Contura kamin, 100mm från vägg.
Klicka här för att svara