Hej,

Är helt grön vad gäller att elda i panna. Nu närmar sig den första vintern i huset.
Pannan är en Albinpanna från mitten 80-tal, veden är blandved med säkert från början 07 (ganska torr).
(1m3 acctank + 400l för tappvatten...)

Albinpannan har 3 luckor och 1 spak, på de nedersta 2 är det någon typ av lock som man snurrar på för att öka suget...
den översta luckan laddar jag i samt har möjlighet att skruva för att öka luftning. Spaken använder jag för att stänga resp. öppna mot skorsten...

Har läst att en eld har 4 scenarion, hur bör dessa spjäl stå i respektive läge?

MVH

Nu känner jag inte till just din panna, men generellt för eldning är att det alltid ska vara mycket syretillförsel vid eldningen, särskilt i starten.
Det som ska strypas är draget i skorstenen, vilket då borde vara en spak på pannan så när skorstenen som möjligt. Man bör hålla rökgaserna på 250-300 grader, och aldrig över 300.

Vid slutet av eldningen, när det bara är en glödbädd, då kan du stänga lufttillförseln.

jag kan tipsa om denna hemsida http://www.afabinfo.com/default.asp
Där finns det nedladdningsbara pdf-filer som är väldigt matnyttiga.

lycka till :)

Spaken öppnar troligen ett förbigångsspjäll. Vet ju inte hur din panna ser ut, men på de flesta pannor så är det så. Det öppnar en direktväg till skorstenen så att röken lättare tar sig ut.
Det ska man bara ha öppet när man tänder pannan och kanske när man fyller på ved om du inte vill att det ska röka in så mycket.
Men du ska absolut inte ha det öppet när du eldar, då försvinner värmen ut i skorstenen!

Locket på den nedersta luckan skall vara öppet det fungerar som sekundär lufts intag.
Du får elda några gånger så ser du hur mycket primärluft (översta luckan med skruven) vs sekundärluft (nedersta locket) du behöver.
När du fått till det bra så skall du se en blå fin låga genom sekundärlufts intaget.
MVH Kricken

Jag testar imorgon och återkommer säkerligen med fler frågor...

Tack för all info hittills!

Har du inte en skylt på den?
Jag har en 216 som jag oxå håller på att lära mig. Har eldat den ett tiotal gånger och börjar få kläm på det.
Tror det är rätt meningslöst att rekommendera några öppningslägen eftersom dessa är relativa mot skorstenen. Har dock noterat att den kräver ganska mycket sekundärluft (nedersta skruven) för att få ren rök ur skorstenen.

Lycka till och hör av dig med hur det går.

/Daniel

Jag ska kika vilken modell jag har, i dagsläget vet jag bara att det är en albinpanna...

Jag har inte något vred på skorstenene så jag antar att det alltid är maxdrag där, så enda justeringen som går att göra är på själva pannan.

Rent teoretiskt, hur funkar detta med att ha luckan längst ner öppen? Alltså det brinner ju i detta läge nedåt då luften ska gå runt "mellanväggen" i pannan, är det detta som genererar värme? Att lågorna (glöden) på så vis hålls kvar i pannan?

Då sekundärluckan är den längst ner, vad heter de andra två luckorna? primär och sotlucka?

Luckan med skruven ovanför är primärluften, den översta luckan är oxå primärluft och avsedd för gamla system utan acktank. Du kan behöva ha denna på glänt om den lilla primären inte räcker, undvik att ställa upp den för mycket eftersom du då lätt får övertändning i vedbädden. Du vill ju att det skall brinna som f_n längs ner och inte mer...
Räkna med att du får springa ut och in som en tok för att kolla färgen på röken ur skorstenen. Det är bästa sättet att lära sig sin panna. Jag rekommenderar även att du kollar lite på webben på andra pannor med underförbränning, mest för att få pejl på tekniken och hur det är tänkt att funka. Till sist får man ta hänsyn till det faktum att det är en gammal panna och det blir inte perfekt svetslåga i en +20 årig panna. Har du god tillgång på ved kanske du får för dig att uppgradera rent av...

Här hittar du massa panntillverkare http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?kid=9&aid=545

Hej igen,

Det är en Albin 225a iaf, av årsmodell -86 så den har alltså +20 på nacken...

Jag tycker att jag testat en hel del olika typer av drag utan att för den delens skull fått till en riktigt bra värme, går pannan över 70grader är det nästan otroligt... Iofs kör jag då cirkulation mot elementen via självdrag under tiden, ska man stänga av denna cirkulation under eldning? Jag har ingen cirkulation mot ack-tank när pannan är under 70grader, vilket idag sköts helt manuellt...

Utan någon form av laddpaket (tex laddomat21) så blir det väldigt segt att få upp pann temperaturen.
Om du redan har en cirkulations pump mellan tank och panna så räcker det med en termisk ventil för att få samma funktion som en laddomat blir inte så dyrt heller 696kr för en 70° ventil på rinkabyrör du behöver lite rör också för att koppla in en sån.

Redigerat:
richmoijn skrev:
Hej igen,

Det är en Albin 225a iaf, av årsmodell -86 så den har alltså +20 på nacken...

Jag tycker att jag testat en hel del olika typer av drag utan att för den delens skull fått till en riktigt bra värme, går pannan över 70grader är det nästan otroligt... .
Hett i skorstenen och kalla radiatorer?
Eller är det huset som är stort och mycket kallt ute?
När har du sotat pannan sist?
Och då menar jag att inte bara ta ut askan genom askluckan men också borsta/skrapa ordentligt det passage där röken går genom panna ( oftast på baksidan av pannan finns en sotlucka).
Sotaren kommer inte så ofta så du måste skötta det själv och lära dej hur ofta det måste göras. Ibland är det varje vecka - beror på hur man eldar . Jag bara gissar att med panndrifttemp under 70 måste det vara gott om sot i din Albin.

Jag skriver om det ( som du kanske redan kan ) för jag har själv gjort det felet som nybörjare - trodde att man bara tar bort askan ur asklådan och så är det klart ...visste inte hur man sotar en panna på riktigt. Till slut när jag har frusit tillräckligt så kom jag på det . Det fylldes en hink med sot+aska ur pannans bakdel när rökgången rensades. Sen gick det att elda på så det räckte för huset och för att ladda tankar :).
Lycka till!
gaia

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.