2 033 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Moddad Albin
Har en Albin 216 från -85 som jag köpt begagnad. Den har varit inkopplad och i drift men aldrig med ved... När jag kom hem med fyndet låg keramiken hoptejpad i det helt rena förbränningsrummet 
Efter ett antal projektfördröjningar är nu äntligen albin inkopplad och i drift.
Jag har varit grymt missnöjd med att jag inte fått till någon riktig blålåga i den. Jag har sprungit ut och in som en skottspole för att justera spjäll och kolla rökfärg. Till sist har jag svagt grå, ibland genomskinlig men detta troligtvis pga så mycket sekundärluft att jag helt enkelt spätt ut röken... När jag stirrat på pannkonstruktionen en stund, surfat en lite längre stund så stod det klart vad som måste göras.
Snabbt och lätt inhandlades fyra chamottetegelstenar på hornbach för tvåhundra spänn, tio minuter med vinkelslipen och vips så har jag täckt det uschliga järnrostret med eldfast sten förutom en springa på ca fem gånger trettio centimeter.
In med en näve tändved, på med några klabbar och på med gasolen någon minut.
på bara några minuter hörs det underbara rytandet av näst intill fullständig förbränning. Okej, jag får inte den där rena svetslågan men jämfört med innan... Jösses!
Nästa modd får väl bli att försöka få rökgaserna att ta en liten extrasväng innan de ger sig ut i rökröret. Har någon våghals här på forumet gjort någon sådan typ av modd så tar jag gärna emot tips.
Sist men inte minst så skrev jag inte detta inlägget för att berätta hur förträfflig jag är utan för att TACKA ALLA ER som delat med er av vilda idéer, genomförda lyckade och misslyckade projekt. Utan er hade jag nämligen suttit och betalat sura elräkningar istället.
Efter ett antal projektfördröjningar är nu äntligen albin inkopplad och i drift.
Jag har varit grymt missnöjd med att jag inte fått till någon riktig blålåga i den. Jag har sprungit ut och in som en skottspole för att justera spjäll och kolla rökfärg. Till sist har jag svagt grå, ibland genomskinlig men detta troligtvis pga så mycket sekundärluft att jag helt enkelt spätt ut röken... När jag stirrat på pannkonstruktionen en stund, surfat en lite längre stund så stod det klart vad som måste göras.
Snabbt och lätt inhandlades fyra chamottetegelstenar på hornbach för tvåhundra spänn, tio minuter med vinkelslipen och vips så har jag täckt det uschliga järnrostret med eldfast sten förutom en springa på ca fem gånger trettio centimeter.
In med en näve tändved, på med några klabbar och på med gasolen någon minut.
på bara några minuter hörs det underbara rytandet av näst intill fullständig förbränning. Okej, jag får inte den där rena svetslågan men jämfört med innan... Jösses!
Nästa modd får väl bli att försöka få rökgaserna att ta en liten extrasväng innan de ger sig ut i rökröret. Har någon våghals här på forumet gjort någon sådan typ av modd så tar jag gärna emot tips.
Sist men inte minst så skrev jag inte detta inlägget för att berätta hur förträfflig jag är utan för att TACKA ALLA ER som delat med er av vilda idéer, genomförda lyckade och misslyckade projekt. Utan er hade jag nämligen suttit och betalat sura elräkningar istället.
Vad roligt att den fungerar bättre.
Det är förbaskat roligt detta man läser,svetsar,svär,läser lite till och sen fullträff.
Ja dessa forum är fantastiska verkar som att hur tokiga ideer man än får så finns det flera som går i samma tankar ändå.
Men jobba på bara så har du nog snart din fina svetslåga.
Min far har även han en albin panna jag har klätt in med keramik precis som du har gjort med samma resultat men hans stora bekymmer är förhögt drag pannan vill skena iväg upp mot 400° i rgt.
Jag gjorde lite olika tester med turbulatorer men jag hittade inte någon bra modell antingen vart dom för trånga så att det rök in eller så gjorde dom nästan ingen skillnad.
Så nästa på agendan för hans del är installation av dragbegränsare eller jag har en känsla av att det blir jag som får "äran" att göra det.
MVH Kricken
Det är förbaskat roligt detta man läser,svetsar,svär,läser lite till och sen fullträff.
Ja dessa forum är fantastiska verkar som att hur tokiga ideer man än får så finns det flera som går i samma tankar ändå.
Men jobba på bara så har du nog snart din fina svetslåga.
Min far har även han en albin panna jag har klätt in med keramik precis som du har gjort med samma resultat men hans stora bekymmer är förhögt drag pannan vill skena iväg upp mot 400° i rgt.
Jag gjorde lite olika tester med turbulatorer men jag hittade inte någon bra modell antingen vart dom för trånga så att det rök in eller så gjorde dom nästan ingen skillnad.
Så nästa på agendan för hans del är installation av dragbegränsare eller jag har en känsla av att det blir jag som får "äran" att göra det.
MVH Kricken
Klicka här för att svara