Vansinnigt drag i min panna. Gammal överförbränningspanna från mitten -80. Ny modulstålskorsten, 200mm, 8 m hög. Måste begränsa draget så luckan endast är öppen nån cm för att inte få rökgastemp +350.
Läst trådarna och funderar på dragbegränsare. Dock en fundering, ökar inte risken för skorstensbrand om man skickar in syre bland heta rökgaser? Jag kan med lite ovarsamhet med dragluckan lätt komma upp i 450-500 i uppstartsfasen, in med frisk luft där, borde det inte kunna ta sig?

När du sänker draget som minskar även rökgas tempen.
Jag kan få 450-500c jag också om jag eldar helt fel och utan turbulatorer men det har då inte börjat brinna i skorstenen för mig även om jag öppnat låsningen till dragbegränsaren mitt i eldningen.
Men du skall absolut skaffa en dragbegränsare om du vill få bukt med höga rökgaser.
Sen finns det mycket mera att göra för att få ner rökgas tempen på en överförbrännings panna.
1. Tänd veden uppepå vedlasset.
2. Fyll inte pannan full du får ut mer effekt ändå spara ca 5-15cm upp till tuberna.
3. Primärluften nästan stängd, Sekundär luften alltid helt öppen.
4. Turbulatorer i rökgas tuberna (mina har jag gjort av vanlig takplåt).

Jag kan rekomendera www.transtemper.se om du skall skaffa en dragbegränsare samt få hjälp med en överförbrännings panna, ruben är grym på dessa pannor.

De "lågt hängande frukterna" är redan i korgen!
*Fyller pannan max 1/4
*Tänder "längst bak" i högen
*Mkt lite primär
*Max sekundär
*Turbulatorer av takplåt ;-)
Eldar med denna teknik "rökfritt" förutom första 10 min.

Kvarstår dragbegränsare som jag hoppas förutom ett mer kontrollerat förbränningsförlopp även skall minska draget genom pannan när den ej är i drift som snabbt kyler mitt vatten (eldar "inne i vattnet").

Åter till funderingen. Visst förstår jag att utblandning av heta rökgaser sänker tempen MEN har man riktigt heta gaser (500-600, vet ej om jag kan uppnå det men jag tror det) borde ju syretillförsel via dragbegränsare kunna vara farligt (=antändning)??
Ta sekundärluften som exempel, inte sänker den tempen, tvärtom eldar på...

Majgårdarna
Om du har 500-600 grader i rökgastemp så har det nog redan börjat brinna runt skorstenen.I en vanlig tegelskorsten så skall man väl inte ligga över 400-450 grader då det finns risk att trä som ligger mot skorstenen börjar brinna.

Så här ser det ut hos mig när det är blåsigt.
Drabegränsaren håller ett jämt drag.
http://www.transtemper.se/newlook/index.php?page=video&video=1

I slutet av eldningen kan drabegränsaren stå nästan helt öppen då skorstenen är varm och draget stort

Hej!

Jag är inte ngn expert på detta men tänker som så att rökgaserna är ju just gaser från en relativt fullständig förbränning. :rolleyes: De brännbara ämnena är då "förbrukade". Då kan ju inte tillsättandet av "syre" vara någon fara. (Det är ju luft och inte ren syrgas man tillsätter, dååå hade det kunna hända grejer! :eek:) Tillsätter man luft gör detta dessutom att rökgastemperaturen sänks = än mindre risk för övertändning. Det är ju om man har en ofullständig förbränning, höga rökgastemperaturer och tillsätter syre som man riskerar att få en övertändning. Har man "feta" rökgaser i en panna har man väl sällan höga rökgastemperaturer och om så är fallet definitivt inte något bra drag i skorstenen. Eller hur? Eller tänker jag fel nu?
Med andra ord tror jag knappast att det går att uppnå en status då det är risk för övertändning och dragbegränsaren öppnar...ojoj vilket snurrigt svar, :confused: men jag hoppas ni förstår hur jag tänker och om inte - kanske någon annan kan förklara bättre. :p

Ingen risk för antändning av kringliggande material. Skorstenen är modulmodell, stål. löper genom pannrummet (15-20cm till brännbart) sedan utomhus ca 40 cm från husväggen. MEd tanke på hur förra skorstenen såg ut (modul med nåt keramiskt innandömme) så tvivlar jag inte på att det förekommit både skorstensbränder och extremt heta gaser.

I en överförbränningspanna har man ju inte lika fullständig förbränning som moderna, eldar man dessutom "inne i vattnet" blir det aldrig tllräckligt varmt. Som sagt rökgaser, mer eller mindre "färdigbrända", på 500-600 grader + luft (som ju innehåller en del syre..) via dragbegränsare, finns nån känd risk?

Ligger du på 500gr i rökgas så är det nog andra lösningar än draglucka som gäller misstänker jag. Man kan ju ha otroligt trånga turbulatorer t.ex. Då får man mer glädje av draget. Men det är ju bra med motdragslucka för att få någotsånär lika förhållanden från gång till gång.

Du har rätt i din oro, detta kan hända. Tänk att du har fyllt panna med ved och panntempen närmar sig hundra. Då kommer dragregulatorn att stänga, men det kan finnas en tillräcklig glödbädd för att förgasa resterande ved och om det exvis blåser så att dragbegränsaren öppnar så kan det fungera som sekundärluft och att det tänder i skorstenen.

Slutsatsen är att dragbegränsare skall du ha men du får ändå elda med omdöme.

Tack för svar! Dragbegränsare blir det, eldar med omdömme, tuffar i regel fint runt 250-275 grader vid drift. Enstaka fall i uppstart upp mot 350 korta stunder.

Hej alla
Liten förklaring om dragbegränsarens som monteras efter pannan...
Denna anordning öppnar när undertrycket är större än det instälda värdet.
Rekomenderade undertryck är vid....

Olja 10Pa
Pellets 10 till 15 Pa
Ved 15 till 20Pa

När det gäller skorstens beläggningar så beror de på tre olika orsaker!
1/ förstor vedmängd som brinner samtidigt här räcker ite syret till !
2/ förlåg förbrännings temperatur
3/ förstort undertryck som i sin tur får förbränningen att bli förstor.

Alla dessa tre saker kan ge tjär beläggningar vid oförbränt som lämnar pannan i form av rökgaser.

En dragbegränsare minskar risken att beläggninga hamnar i skorsenen
minskar även över temperaturer i förbränningen.

Minskad kondens risk i skorstenen trots lägre rökgas temperatur.

Mvh
Ruben

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.