2 272 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
temperatur i acc tankar
har nu kommit överens med min anläggning eldar upp tankarna till 95 grader i topp&botten .när jag eldar igen är toppen på tanken 70 grader 30grader i botten.
måste elda när botten visar 30 pga att en shunt grupp tas ut i mitten på tankarna,
ska koppla om det nu i veckan så att båda shuntgrupperna tas från toppen på tankarna,tror att det blir bättre för temperaturen i tankarna.
men till nästa fråga expansionskärlen spottar ur sig vatten & ånga i röret som går ut genomväggen även när jag inte eldar ska det vara så.?
har en till fråga när jag ändå håller på
rörmokarn har kopplad in källarvåningens elementmatning före pumpen tycker det blir lite fel returen blir ju varmare än matningen
känns som att vattnet går fel väg.
måste elda när botten visar 30 pga att en shunt grupp tas ut i mitten på tankarna,
ska koppla om det nu i veckan så att båda shuntgrupperna tas från toppen på tankarna,tror att det blir bättre för temperaturen i tankarna.
men till nästa fråga expansionskärlen spottar ur sig vatten & ånga i röret som går ut genomväggen även när jag inte eldar ska det vara så.?
har en till fråga när jag ändå håller på
rörmokarn har kopplad in källarvåningens elementmatning före pumpen tycker det blir lite fel returen blir ju varmare än matningen
känns som att vattnet går fel väg.
Hej!
Matning på returen blir väl det - eller?
Kan det vara så att han har förväxlat tillopp och retur?
Eller är det rätt kopplat trots allt? Vattnet kan ju inte gå åt annat håll än att det går till elementet efter pumpen...det finns ju "växlare" man kan sätta vid radiatorerna om man kopplat fel.
Det brukar låta konstigt från termostaten om man kopplat fel, i alla fall vid vissa driftfall.
Du kan ju känna om det är kopplat rätt. Är radiatorn varm i toppen och kall i botten är det ju rätt kopplat.
Matning på returen blir väl det - eller?
Kan det vara så att han har förväxlat tillopp och retur?
Eller är det rätt kopplat trots allt? Vattnet kan ju inte gå åt annat håll än att det går till elementet efter pumpen...det finns ju "växlare" man kan sätta vid radiatorerna om man kopplat fel.
Det brukar låta konstigt från termostaten om man kopplat fel, i alla fall vid vissa driftfall.
Du kan ju känna om det är kopplat rätt. Är radiatorn varm i toppen och kall i botten är det ju rätt kopplat.
Klicka här för att svara