har nu kommit överens med min anläggning eldar upp tankarna till 95 grader i topp&botten .när jag eldar igen är toppen på tanken 70 grader 30grader i botten.
måste elda när botten visar 30 pga att en shunt grupp tas ut i mitten på tankarna,
ska koppla om det nu i veckan så att båda shuntgrupperna tas från toppen på tankarna,tror att det blir bättre för temperaturen i tankarna.

men till nästa fråga expansionskärlen spottar ur sig vatten & ånga i röret som går ut genomväggen även när jag inte eldar ska det vara så.?

har en till fråga när jag ändå håller på

rörmokarn har kopplad in källarvåningens elementmatning före pumpen tycker det blir lite fel returen blir ju varmare än matningen
känns som att vattnet går fel väg.
 
Verkar knepigt att matningen tas före pumpen. Då tas vatten in från radiatorerna som egentligen skulle matas ut på dem tror jag. Matningen till alla radiatorer borde sitta efter pumpen.
 
Hej!
Matning på returen blir väl det - eller? :confused:
Kan det vara så att han har förväxlat tillopp och retur?
Eller är det rätt kopplat trots allt? Vattnet kan ju inte gå åt annat håll än att det går till elementet efter pumpen...det finns ju "växlare" man kan sätta vid radiatorerna om man kopplat fel. :o
Det brukar låta konstigt från termostaten om man kopplat fel, i alla fall vid vissa driftfall.
Du kan ju känna om det är kopplat rätt. Är radiatorn varm i toppen och kall i botten är det ju rätt kopplat. :D
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.