Hur räknar man maxeffekten som man kan mata genom en rörkulvert? Jag har stålkulvert 2x3/4" och behöver mata en ackumulatortank. Ifall jag skulle elda med vedpanna så vill jag ju inte ha för stor panna (om nu det visar sig att maxeffekten genom kulverten är lägre än pannans kapacitet). Antagligen spelar flödet också en roll i detta så jag vore tacksam för lite hjälp.

_ap_
Vet inte hur man räknar men har hållit på en hel del med kulvert här i umeå
och genom ett 2" rör matar dom 1500kW, med stor diff så klart och ett ruskigt flöde antar jag.
Så till hemma bruk måste den stålkulvert du har räcka till det man behöver, men detta är ju bara vad jag tror..
Ved??
Själv har mann monterat Fröling i helgen..

Bäste pipewelder!

Överförd effekt (P) beror av (=) Temperaturskillnaden (Delta T), framledning - retur i grader Celcius x flödet (q) i liter/s.
Överförd effekt beror även av vätskans värmekapacitivitet, dvs hur mycket värme i joule (J) som går åt för att t ex öka temperaturen 1 grad C per liter av vätskan.
Dessutom uppstår strömningsmotstånd i kulverten som är proportionellt mot kulvertens längden och ökar kraftigt med ökad hastighet på vätskan.

För att kunna beräkna eller kontrollera valet av rördimension behöver man bl a veta beräknad max effekt, total kulvertlängd och Delta T.

Hälsningar / Sture Castor

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.