2 430 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Dragproblem-vedeldning.
Hej.Hoppas någon kan hjälpa lite.
Jag har fått mig ett problem med att draget nästan helt försvunnit..
Köpte mitt första hus för tre månader sedan och har haft problem med för mycket drag! ända tills för några dagar sedan.
Kom ner i pannrummet för att göra det andra inlägget och det var rökigt.
Nu kan jag bara ha främre luftluckan öppen ett par centimeter sedan försvinner draget
och det ryker in.
om jag däremot öppnar den bakre luftskruven fullt och det brinner riktigt hårt av det kan jag öppna upp det främre lite till men öppnar jag för mycket så "tar det emot" och det brinner sämre och börjar ryka in..
Öppnar jag en lucka ryker det tom genom rökluckan.
Jag har alltså bara drag när det brinner hårt oavsett kall eller varm skorsten
Jag har gått igenom pannan(egor v-25) och hittar inga stopp eller konstigheter där och kan heller inte se något fel på skorstenen(tegel.ca15x30cm)(där är inte stopp).
´sotaren gjorde brandskyddskontroll för tre veckor sedan.
Kan skorstenen spricka så mycket så snabbt att draget helt försvinner bara sådär?
Har inte sett några stenbitar innanför rökluckan.
Någon med annat förslag?
/Stefan
Jag har fått mig ett problem med att draget nästan helt försvunnit..
Köpte mitt första hus för tre månader sedan och har haft problem med för mycket drag! ända tills för några dagar sedan.
Kom ner i pannrummet för att göra det andra inlägget och det var rökigt.
Nu kan jag bara ha främre luftluckan öppen ett par centimeter sedan försvinner draget
och det ryker in.
om jag däremot öppnar den bakre luftskruven fullt och det brinner riktigt hårt av det kan jag öppna upp det främre lite till men öppnar jag för mycket så "tar det emot" och det brinner sämre och börjar ryka in..
Öppnar jag en lucka ryker det tom genom rökluckan.
Jag har alltså bara drag när det brinner hårt oavsett kall eller varm skorsten
Jag har gått igenom pannan(egor v-25) och hittar inga stopp eller konstigheter där och kan heller inte se något fel på skorstenen(tegel.ca15x30cm)(där är inte stopp).
´sotaren gjorde brandskyddskontroll för tre veckor sedan.
Kan skorstenen spricka så mycket så snabbt att draget helt försvinner bara sådär?
Har inte sett några stenbitar innanför rökluckan.
Någon med annat förslag?
/Stefan
På sidan 13 i den här länken,så syns en genomskärning av Egor V25.
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/faktablad/ombyggnadsteknik.PDF
http://www.afabinfo.com/pdf_doc/faktablad/ombyggnadsteknik.PDF
Klicka här för att svara