11 978 läst ·
9 svar
12k läst
9 svar
Akut behov av hjälp med pelletsbrännare
Jag har ett litet problem. Jag och min sambo har köpte ett hus där det är installerat en kombi panna (ved, el, pellets). Vi har nu köpt en pall med pellets men den sotar väldigt mycket, på bara två dagar så blir det så pass mycket att den inte vill starta. Jag kan tänka mig att jag skulle behöva ställa om min brännare så den inte får lika mycket pellets, eller har jag fel? Min största fråga är: Hur gör man detta???
Brännaren jag har är en Värmebaronen Viking Bio. Denna fick vi ej med någon instruktionsbok till. När jag öppnar skalet på den så finns det ett flertal rattar mm. Är det någon som kan hjälpa mig?
Brännaren jag har är en Värmebaronen Viking Bio. Denna fick vi ej med någon instruktionsbok till. När jag öppnar skalet på den så finns det ett flertal rattar mm. Är det någon som kan hjälpa mig?
Har du sotat ur pannan också? Inte bara brännaren alltså..
Sotar det igen för mycket i pannan så blir det för trångt för gaserna och då kan den också få problem (kortfattad förklaring).
Eldade förra ägarna med pellets med pellets tills nyligen
Vad för panna du har är bra att veta med.
Sedan kan du även läsa mycket på pellets.info skrolla ner så har VB en egen forumdel.
Sotar det igen för mycket i pannan så blir det för trångt för gaserna och då kan den också få problem (kortfattad förklaring).
Eldade förra ägarna med pellets med pellets tills nyligen
Vad för panna du har är bra att veta med.
Sedan kan du även läsa mycket på pellets.info skrolla ner så har VB en egen forumdel.
Här finns bl.a.en tråd.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7639
Sen är du inne och kan bläddra vidare.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=7639
Sen är du inne och kan bläddra vidare.
Hej!
Jag jag har sotat pannan också och det var väldigt mycket sot i den också. Men som sagt första gången vi provade pelletsen så fanns det pellets kvar från den gamla ägaren och då hade vi igång det drygt en vecka innan den stannade och då plockade vi isär allt och gjorde rent brännaren samt pannan. När vi sedan startade den andra gången så var det med ny sorts pellets. Men som sagt då sotade den igen på bara några dagar. Pannan vet jag inte vad det är. Tror det är en ganska gammal panna i gjutjärn av okänt märke. Men jag hade en kompis här och han tyckte det verkade som att den skruvade in väldigt mycket pellets hela tiden.
MVH Andreas
Jag jag har sotat pannan också och det var väldigt mycket sot i den också. Men som sagt första gången vi provade pelletsen så fanns det pellets kvar från den gamla ägaren och då hade vi igång det drygt en vecka innan den stannade och då plockade vi isär allt och gjorde rent brännaren samt pannan. När vi sedan startade den andra gången så var det med ny sorts pellets. Men som sagt då sotade den igen på bara några dagar. Pannan vet jag inte vad det är. Tror det är en ganska gammal panna i gjutjärn av okänt märke. Men jag hade en kompis här och han tyckte det verkade som att den skruvade in väldigt mycket pellets hela tiden.
MVH Andreas
Viking Bio är precis det värsta du kan råka ut för när det gäller injustering. Om du kör på sk "modulerande" effekt kan du inte ställa om fläkten utan bara pelletsmatning.
Bästa är att ställa om till "lågeffekt" för då kan man justera båda.
Även erfarna installatörer har svårt med den här brännaren och handbok finns inte för download som hos andra framåtbrinnande brännare. Du måste få tag på någon instruktion om vilken potentiometer som reglerar vad. Brännaren är också mycket känslig för högt skorstensdrag, blir draget för högt tänder den inte.
Det är händelsevis inte något spjäll i rökgången på kombipannan som råkat bli inskjutet vid städning? Alla pannluckor ska vara absolut täta.
Har du dragbegränsare?
Bästa är att ställa om till "lågeffekt" för då kan man justera båda.
Även erfarna installatörer har svårt med den här brännaren och handbok finns inte för download som hos andra framåtbrinnande brännare. Du måste få tag på någon instruktion om vilken potentiometer som reglerar vad. Brännaren är också mycket känslig för högt skorstensdrag, blir draget för högt tänder den inte.
Det är händelsevis inte något spjäll i rökgången på kombipannan som råkat bli inskjutet vid städning? Alla pannluckor ska vara absolut täta.
Har du dragbegränsare?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det låter ju inte kul alls... Ja jag vet ju inte vad den är inställd men lampan för hög effekt lyser när den är igång. Men då är det ju i så fall att försöka få tag i en instruktionsbok någonstans. Jag har ett spjäll i pannan för att dra ner draget i skorstenen. den är markerad vi ca hälften. Där skulle det stå enligt installatören när han ställde in det för den förra pelletsen. men som sagt skulle behöva få ner pellets matningen lite men vet ju inte vilken ratt som styr detta.
MVH Andreas
MVH Andreas
Börja med att öppna pannans spjäll mot rökgången helt för det gör ingen särskild nytta om det är stängt lite. Om brännaren redan är inställd är det synd att börja skruva för då försvinner den inställningen också. Det fungerade alltså bra med den förra pelletsen?
Om hela pannan fylls av ett tjockt luddigt sotlager är det för mycket pellets och för lite luft. Ett tunt svart lager är normalt. Ni har kanske stängt någon ventil i källaren eller pannrummet när det blev kallt? I pannrummet måste finnas en ventil ut, med minst samma yta som skorstenen har inuti.
Om hela pannan fylls av ett tjockt luddigt sotlager är det för mycket pellets och för lite luft. Ett tunt svart lager är normalt. Ni har kanske stängt någon ventil i källaren eller pannrummet när det blev kallt? I pannrummet måste finnas en ventil ut, med minst samma yta som skorstenen har inuti.
OK. Ska testa detta. Ventilen i pannrummet är öppen så det är inga problem alls. men ska testa att öppna spjället helt så får vi se men som sagt som det har varit hittills så har det varit ett tjockt lager sot i pannan så den skulle ju behöva ställas ner. Tycker även att pellets förbrukningen är väldigt hög ligger på mellan 4-6 säckar/dygn lite beroende på. Men detta är ju riktigt mycket. Har iofs inga ack tankar så när brännaren kommer upp i temp och slår ifrån så får den starta efter en väldigt kort stund igen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden