Hej
Har en Classical 5, som det finns en keramikinsats till. Den bör väl höja förbränningstempen och minska utsläppen, men ökar verkningsgraden som en följd av detta?

Ingen som vet?

kylande ytor runt elden gör ju att under viss tid i eldningscykeln antänds inte gaserna och då blir naturligt v-graden sämre. Har en LO-7 som jag sänkt rostret på och keramklätt 30 cm nerifrån vilket gjorde stor skillnad. 7.an brinner bara rakt upp och sedan över bakugnen och har inte sidokanalerna som 5:an har och därför sänkte jag rostret för att inte minska vattenmantlingsytan för mycket. Pannorna har ju ingen automatik ,som tex LO8 har,utan all luftjustering sker på gammaldags vis helt manuellt .Miljöinsatsen kostar ju en slant och jag tror du kan åstadkomma ganska lika resultat med ett "hembygge"

Har kollat på ritningen till miljöinsatsen och den minskar djupet på eldstaden med nästan 10cm, vilket gör en egen konstruktion mer intressant.
Jag har ochså tänkt på att vattenmantlingsytan minskar, så jag funderade på om man skulle svetsa på plattjärn på vattenmantligen i sidokanalerna likt kylflänsar.
Hur gick du tillväga med keramiken?

Hur gick du tillväga med keramiken?

Stående keramplattor 240 x 120 x 25 på sidorna som sammanbands med en u-.profil uppe o nere, liggande plattor på bakväggen(emellan de liggande förstärkningsjärnen) som hålls på plats med en z-profil på var sida. På Lo5 är rökvägarna betydligt längre än på min 7:a så du behöver nog inte fundera på att sänka rostret. Det kanske går att ha lösa "styrplåtar" likt retardrar för att få mer turbulent strömning i sidokanalerna? vilket även kan få röken att vända lite närmare sekundärluftinsläppet(som sitter i påfyllningsluckan)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.