Hej

Jag har sätt efter en vattenmantlad kamin jag kan ha i vardagsrummet för å ersätta en gammal koks/ved kamin i mitt gamla dragiga hus. Jag har läst här på detta forum för en period nå ock tror jag har lärt mig en hel del. Det är verkligen många kunniga personer här. Jag ser för mig en öppen system med acktank i min låga källare rätt under kaminen (jag vet, inte optimalt å pumpa det varma vattnet nedåt, men det borde väl fungera ändå?), golvvärme i samma etage som kaminen ock förvärmning av varmvatten. Jag har dock inte funnit någon info om dom två produkter jag hittat som jag tror kan vara lämpliga för mig, så här är min första post. Förhoppningsvis på ett förståeligt svenska (jag er norsk, men det verkar vara mycket bättre kompetens på ved/vann värme i Sverige än har i Norge) :

Jag tror jag har funnit två alternativ som ville kunna passa mig bra; nämligen bioovn.dk eller Walltherm königsspitze. Den förste är ca halva priset, men har inte någon återförsäljare i Norge. Det borde dog gå bra för mig å hämta i Danmark. Den andre har en återförsäljare här, men värkar otroligt dyr. Det er möjlig att Wallthermen är inkluderat Laddomat, jag har inte fått svar från dom ännu.

Det jag undrar är detta: Har någon här en av dessa kaminer ock kan dela av sin erfarenhet? Eventuellt någon som har tankar om vem av dissa som ser bäst ut?

På förhand tack så mycket.
Vänligen hälsning
Frikk

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.