Ved, Pellets, Flis
duvan1: jo, fast det som är så konstigt är att en våning upp har jag en kamin (andersen 4) som det är otrolig fart på. Dörren står på vid gavel vid upptändning och inte så mycket som ett uns rökdoft... Den öppna spisen med keddyn numera installerad i står i praktiken rakt under inkopplad på pipan bredvid. Men det är två små vinklar, som förflyttar rökkanalen ca en halv sten i taget,
kricken_: Dom kanske inte ville konstruera en helt ny panna utan bara ändrade den befintliga som hade tryckadefläkt så att den fungerade med sugande ist. Detta är dock bara teorier från min sida, har inga som helst belägg för att det är så dom gjort.
strumpa: Vi har en 315. Kokplattan är i det närmaste oduglig - ska man lyckas använda den måste man elda så hårt att pannan har kokat för länge sedan. Mysvärmen är inte speciellt stor. Vi saknar radiator i köket och måste "stödelda" i vedspisen för att få tillräckligt varmt i köket när det blir minusgrader ute. Hällen, förutom plattan, blir sällan varmare än att man inte bränner sig
Matss: Tackar! Kul att få lite positiv kritik bland allt ifrågasättande :)
_ap_: har aldrig sett varken gnistor eller svarta prickar på taket trots att jag eldar med 70% spån och 30% flis. Då är det också lite skillnad (hoppas jag :eek:) på en Eryl och en modern panna avsedd för fliseldning. Vet an gubbe här i by som kör med en Veto i en gammal albin 720, hans cyklon påminner om något från en industri typ 1,5m hög! I den samlas lika mycke aska på 2 månader som
knekten: [citat] Jo förvisso! Köper du en ny tank kan du koppla in o köra annläggningen en stund.Kolla så att allt är tätt sen isolera.:)
stedevil: [citat] Precis. :) (Fukthalten mäts alltid som relation till träts vikt i helt torrt tillstånd så man kan tom få >100% fukthalt)
stedevil: [citat] Precis, någon ventil löser ut och släpper ut vatten. Följden kan bli att du får för lite vatten i systemet. Men som du säger, det är ju då bara komplettera med en extra exp då. Med bara 70-75 max temp kanske du kan klara dig om man räknar på att du använder 0,5 extra tryck med. :)
duvan1: Det var ju ett tag sen jag skrev i den här tråden. Kan bara så här i efterhand konstatera att jag råkade köpa precis samma modell som du JPe skaffade. En begagnad Vedex 2000. Det är på tok för tidigt att svara på vad jag kommer få ner min förbrukning till, men nog märks det redan att det kommer bli mindre! För att inte tala om hur mycket lättare eldningen är!!! Ca 2000 liter har
Kloge: Inget ombyggartips men kanske byta till en annan stoker?Jag har en Stjärnsundstoker och är nöjd med den.De kostar inte många tusenlappar på Blocket
banski: [citat] Vi har en separat VV-beredare som iofs har en slinga genom tanken. Under lågsäsong sen vår till sen höst värmer vi genom att köra när det är kyler på dvs periodvis. Det var den rapporten som jag hade läst. /Thomas
Davestha: vi blev rekommendrade att kontakta YIT men det finns säkert andra som kan fixa det där också. nice film...får nog se den nån gång till för att fatta galoppen;)...det är ju typ så där vi har det hemma!:D....solo inova och hela kittet.....tror nog det kan vara en sån där termovar åxå:)... men vi har en varmvattenberedare som VV leds igenom och omd et inte är tillräckligt varmt så
Albinsson: [citat] Det låter lovande! Jag har gjort en stålstos, som har ca 1cm glapp till rökröret på alla sidor, och är ca 10cm lång, den tänkte jag mura fast.. Sen täta som du beskriver!
Avemo: Jag känner igen den, men är osäker på fabrikatet. Det skulle kunna vara Handöl. För brandsäkerheten tror jag att gallret framför är tillräckligt. Om du är nöjd med designen och mest eldar mysbrasor är det bara att ha kvar den som det är. Vill du få ut mer värme är det som sagt troligen bättre att ersätta den med en kamin. Erik
rauta74: [citat] Det finns ett direktspjäll men det använder jag bara när jag fyller på med ny ved så det inte ska ryka in. Mvh/ Niklas
PX-21: [citat] Kolla protokollet vad install,skrev för R-gas temp...Han kanske ställde in lågeffekt?Låg rökgastemp..därför inga turbulatorer? Du kanske har 180 C temp redan? Har du 300 C eller mer gör ju skatorna glada som sagt...=även full effekt på brännaren och alla turbulatorer i risk för för varmt fallrör om du har en sån brännare?....Hmm mycket spekulerande vart det.visst.....Som
PX-21: Bifuel...Jag skulle borrat ett litet hål där du ritat ..Men skaffat en spetsgivare och inte satt nånting som sitter i hålet för jämnan alltså Manuell mätning =spetsgivare + termometer (Digital finns på classe mfl, Ok det kostar men gott att ha bra grejjer också¨...(Får kanske lägga in mindre snusar eller nåt sånt;))..Då kan du själv styra rikta givaren åt vilket håll du vill...
cheetah1: Det låter väl inte orimligt? Inte för att jag ska försöka påstå att jag kan nåt om pellets, men det verkar i min teoretiska hjärna inte så dumt iallafall.
exerg: När de vill ha 800 spänn för en brandskyddskontroll så verkar det som de måste påpeka nånting som visar att de gjort nån nytta och då blir det ofta "sprickor i vermikulitplattor el dyl. vilket inte har den minsta betydelse så länge de hänger kvar. Plattorna sitter där enbart för att isolera mot de kallare kaminsidorna så att vedgaserna skall ha en chans att komma över de 800
stedevil: http://www.google.se/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=2&ved=0CBcQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.svenskenergi.se%2Fupload%2FStatistik%2FInt%2520stat%2FEurostat%2520NY.ppt&ei=upf0SpuQDI_K_gbn_fmhAw&usg=AFQjCNGaWPb6h6ovxgvCacjSdRQlJdCqeA Dessa priser är vad jag förstått inkl allt, vilket även innefattar tex koldioxidavgiften (som belastar ALL såld el lika mycket, dvs trots att vi i Sverige använder
kex91: Måste försöka. Ska försöka hitta lite torrträd och blanda med, dessutom har jag tonvis med torrt korn att blanda i. Men det är tungt att bära ned kornet i pannrummet.
rog_ohl: Det kan du har rätt i Matss, det finns risker med att ha toppanslutning på det sättet, det ställer krav på att man dels har en "rymlig luftfälla" på avluftningsröret och att man kontrollerar och luftar ofta om det ska fungera bra, helt enkelt operatören bör vara "kunnig" :) Fördelen är några lite extra nyttjandevolym ackumulatotank på "serie-slaven" :rolleyes: Pumpen placeras ofta
Tweetie: Min kamin, modell Contessa, har lagt av. Jag ringde Narvells, som har dessa produkter, för att få hjälp då försäljaren av denna har gått i konkurs. Den första jag pratade med var jättetrevlig o han trodde att det var säkringen som gått. Så idag åkte jag o köpte nya säkringar, o mkt riktigt. Det var säkringen som gått. När jag startade den igen, så gick säkringen igen... som
wodda: Tänk på att det ska vara rimligt att fylla tanken på en kväll. Jag tippar på att en 30kW panna klarar att fylla mellan 2500-3500l på 8-10 timmar om allt är som det ska. Gissningsvis om du har en panna med hyfsat stort ved utrymme så brinner pannan i ca 3 timmar på ett ilägg. Kommer du då hem kl 17 så hinner du med 17,00, 20,00 & 23,00 innan det är dags för bingen.Har du då snittat
knekten: Kolla med www.transtemper.se dom kan räkna ut vilken area du bör ha på din skorsten.:)
_ap_: förmodligen har du köpt grejerna någonstans och då är det till dom man i första hand ska vända sig till. Är själv försäljare/installatör och blir bedrövad hur andra försäljare behandla sina kunder och ändå får dom sälja..
stedevil: [citat] Rönn är bland de tyngsta träslagen som växer i Sverige. Hög densitet = mycket energi per liter ved. MAO aldeles utmärkt att elda med.
jtkarlsson: Hej, Hur fungerar det med tändelement till A3án? Mitt har aldrig varit monterat så länge jag har ägt brännaren. Är det endast efter strömavbrott som elementet används? Måste man ställa om switchar i styrenheten för användning av elementet? /jtkarlsson
ollelarzon: Någon som testat själv?? Måste man fixa så att fläkten startar samtidigt som brännaren eller hur gör man?
giantvalley: Jag har hört någon gång att man kan elda med flis om man har en förungn? Nån får gärna bekräfta detta... Men det beror väl på hur pannan är uppbyggd. Om primärluften måste ta sig igenom flisen så tror jag att det inte går utan att bygga nån typ av kanal eller gallerkorg för flisen så att luften tar sig fram till förbränningen på samma sätt som med vedeldning. Sen kan man nog