Eftersom det är en självdragspanna är det viktigt att det är tätt mellan rökrör skorsten -kolla att det inte tjuvdrar någonstans .
Hur ser rökgasväxlaren ut ? turbolator/retarderplåt kan man korta lite för att öka
rökgastemperaturen med ökad rgt. ökar draget .
Var tillsätts primärluften -närmare hålet i keramik minskar benägenheten att
puffa och att övertända
1 åtgärd kolla tätheten även på sotlucka i skorsten
2 startbrasa så att en ordenlig glödbädd erhålls
3 minska primär luften
4 kortare retarder i växlaren

giantvalley skrev:
när jag säger packa ihop veden menar ja att jag petar sönder de förkolnade veträd som ligger närmast keramiken så nya frächa kommer åt att brinna nedåt.

Och det blir ju som sagt som en grotta med förkolnad ved runt keramikhålet.

upphakningarna kan ju bero på ofullständig förbränning pga. felaktig luftinställning eller för dåligt drag...

Tillbaks på ruta 1.
Eller på att vedinlägget gör att det bildas ett skelett = bitarna ligger för stabilt redan vid inlägget. Du var ju själv inne på att det handlar om att få ner bitarna mot hålet.
En stor vedklabbe förgasas långsamt och en liten bit förgasas snabbare, Försvinner en bit kommer en ovanför att ta dess plats, en liten bit försvinner snabbare än en stor osv.

pr95 skrev:
Eftersom det är en självdragspanna är det viktigt att det är tätt mellan rökrör skorsten -kolla att det inte tjuvdrar någonstans .
Hur ser rökgasväxlaren ut ? turbolator/retarderplåt kan man korta lite för att öka
rökgastemperaturen med ökad rgt. ökar draget .
Var tillsätts primärluften -närmare hålet i keramik minskar benägenheten att
puffa och att övertända
1 åtgärd kolla tätheten även på sotlucka i skorsten
2 startbrasa så att en ordenlig glödbädd erhålls
3 minska primär luften
4 kortare retarder i växlaren
Jag har en rgt på runt 200grader nu och 250 om jag plockar ut en veckad plåt till, så det är nog ingen problem.

primärluften tillsätts i underkant på den övre luckan så den passerar all ved innan den når brandhärden.

Jag har provat alla möjliga sätt att stapla veden på, men jag tror wodda har helt rätt i att man inte ska lägga veden fel. När jag kör med spillbrädor som staplas tätt blir det ännu värre, kan dock ha att göra med torrheten samt att det inte går att justera primärluften...

primärluften tillsätts i underkant på den övre luckan så den passerar all ved innan den når brandhärden.
Har samma konstruktionq(;^;)p (inte samma panna) dock kan jag justera luften vad som behöver göras för att det ska fungera "bättre" är att få ner luften närmare keramikens "eldhål"

Finare ved i botten sedan grövre hjälper- men inte alltid:confused:

Eftersom grövre ved brinner långsammare än finare kluven ved, är det viktigaste - som wodda antyder i inlägg #14 ovan - att lägga de grövsta vedträna i mitten (rakt ovanför hålet i keramiken) och den finare veden på sidorna. Om det trots allt skulle bli en antydan till "grotta", så trillar de grova och därmed tyngre vedträna lättare ner genom taket i grottan.

Efter att under 20 års eldning i stort sett vid varje eldning behövt öppna luckan ett par gånger och peta till veden så att den trillar ner, läste jag i en annan tråd här på forumet just om att man skulle lägga den grova veden ovanför eldhärden. Jag hade i min enfald lagt den finare veden där, i tron att den lättare skulle trilla ner.

Sedan jag för någon månad sedan bytte teknik och började lägga den grova veden ovanför eldhärden, har jag knappt haft några problem alls med "upphakning" av veden. Jag har visserligen en underförbränningspanna utan omvänd förbränning, men fenomenet med grottbildning är ju detsamma.

Jag måste upprepa rekommendationen att skaffa motdragslucka/dragbegränsare om du inte har det. I takt med att draget i skorstenen ökar när temperaturen ökar så får du hetare och hetare glödbädd och produktion av för mycket brännbara gaser -> gengas -> pang! Med dragbegränsare slipper du till stor del det där skenande förloppet. Jag hade stora problem och tog kontakt med Ruben på Transtemper som det tidigare pratats om i tråden. Han vet definitivt vad han snackar om :)

Nu har jag äntligen fått tummen ur och monterat en dragbegränsare, den får jobba ganska bra faktiskt. Har -21 i utetemp i skrivande stund så det är bra drag i skorstenen.

Begränsaren är ställd på ca 20Pa

För en tid sedan började jag att finklyva veden ytterligare innan den åkte in i pannan i ca 2x2 eller 2x1cm bitar och problemet med bakpuffar var som bortblåst.
Dock brinner det mycket kraftigt och rökgastempen ligger på runt 250grader nysotad nu.
Med grova trän låg den inte på mer än 200grader i snitt.

Får se nu hur dragbegränsaren hjälper till, ska prova med några gröve vedträn imorgon.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.