Har idag 1800- liter( 1 tank), vilket jag tycker är på gränsen till lite.
Som många andra har jag begränsad yta i pannrummet.
Har fått erbjudande att köpa en 500- liters tank. Går att tråckla ned denna i pannrummet. Plats för den finns också, följderna blir ett mindre vedförråd.

Funkar det bra att koppla en mindre tank efter min stora?

Varför tar man ut radiotorvärmen så lågt? Om man bara ska ha ett uttag för radiatorsystemet - borde det inte sitta högre upp? Är det för att man vill spara värme till varmvatten?

Lars K skrev:
Varför tar man ut radiotorvärmen så lågt? Om man bara ska ha ett uttag för radiatorsystemet - borde det inte sitta högre upp? Är det för att man vill spara värme till varmvatten?
Ja på den bilden sitter en VV beredare i tanken som man vill ha varm hela tiden.
Ingen bra lösning med beredare i acktank, skall hellre vara utsträckta slingor eller tappvattenautomat. I det fall man vill kunna utnyttja hela tanken för värme skall man ta ut vattnet till shunten högst upp förstås. Det finns också ett mellanting då man sätter in en s.k. bivalent shunt som tar värme i första hand från det nedre uttaget, högre upp om det tar slut där nere...

Som den bilden är ritad tar man ju halva tanken i anspråk för varmvattenberedning, speciellt illa om man har parallellkopplat tankarna, något bättre vid seriekoppling...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.