Hej!

Håller på och lär känna min nya kompis; Solo Innova 50 kW. Vi börjar bli ganska bekanta men det här med luftinställningarna blir jag inte klok på. Jag kör med uteslutande barrved och då säger Baxi att primärluften ska vara 100% öppen och sekluften 0-15%.
Jag har svårt att bedöma om lågan flimmrar tillräckligt blått. Vet att jag någonstans på webben stött på en filmsnutt om hur lågan ska se ut. Kanske någon kan tipsa om länken. Ska tillägga att med Laddomatpumpen inställd på läge 3 så är jag ibland uppe i drifttempen 90 grader, ibland inte. Så slutsatsen är att effekten sjunker ordentligt mot de normala 50 kW pga min okunskap.
Begreppet "övertändning i vedmagasinet" har jag sett i detta forum och upplever det som ett av mina problem. Tycker det verkar som att minskning av primärluften också innebär mindre övertändning.
Jag behöver uppenbarligen lite goda råd om luftinställningarna.
- Hur påverkas vedkvaliteten?
- Hur påverkas effekten? Av primär eller sekundärluften?
- Om jag, mot Baxis råd, minskar primärluften, ska jag då kompensera med sekundärluften? Och i såfall hur är förhållandet mellan luftströmmarna? Ex.: Kan en minskning av primärluften med 25%-enheter kompenseras med en ökning av sekundärluften med 25%-enheter?

Var inte rädd för att prova att ändra på primär och sekundär. Min pannan som har automatisk inställning av primär och sekundärluft ändrar hela tiden under eldningscykeln, så det är inga statiska värden vi pratar om.

Du har några mätvärden att utgå ifrån, panntem, rökgastemp, färg på lågan, och rökens synbarhet/luktbarhet. Jag skulle föreslå att du drar ner på primärluften. Det är väl inget stort problem om effekten sjunker så länge som pannan förbränner alla gaser ordentligt, det betyder ju bara att den brinner längre tid på samma ilägg.

Om röken från skorstenen börjar synas i högre grad än tidigare, så är det troligtvis för lite sekundärluft i förhållande till primärluften, det samma gäller för övertändningen (som också kan bero på otätheter - kolla det först!). Riktigt torr ved gör det också lämpligt att dra ner primärluften något. Primärluften är att likna vid en gaspedal, du kör med gasen i botten! Frågan är om resten hinner med...

Har ungefär samma problem som Karkulla. Jag eldar just nu lövved med en del björk, men mycket sälg och asp. Veden är 30 cm och torr, har legat i vedbod i 10-15 år. Jag har primären runt 50% och sekundären på ca 5%. Jag tycker jag får ganska mycket aska och röken ur skorstenen är aldrig färglös. Ibland luktar det "ånglok" ute när jag eldar. Hur ska lågan i siktglaset se ut? "gul och aningen blå" säger baxi har jag för mig, men jag tycker det är extremt svårt att bestämma vad som är rätt låga, ska man se "flammor" slå ner mot keramiken, eller ska det bara vara ett gul-blå-rött "hål" (svårt att förklara). Jag kör liksom Karkulla en Baxi SI 50 mot 5 m3 tank med laddomat 21.

Lars K skrev:
Veden är 30 cm och torr.
När det gäller omvänd förbränning och panna för vedlängd 50 cm så ska vedn vara 50 cm. Genom att jag nu kan mäta med min Lambdasond har jag sett att det inte blir bra förbränning med kortare ved. Jag har mycket 80-90 cm ved och denna delar jag på hälften. Om jag lägger in den på längden blir det ett mycket stort syreöverskott och rökgastemperaturen sjunker från det normala 190-200 gr. För att få ordning på detta är jag nu tvungen att lägga in veden på tvären ovanpå tändglöden som ligger åt rätt håll. Därvid blir det en konstant glödbädd över keramikens springa och Lambdavärdet blir mellan 1.3 och 1.5, vilket jag vill att det ska vara och rökgastemperaturen är hög och jämn. Laddningen ligger hela tiden på 90 gr. Tyvärr måste jag putta till veden efter en timma då den kan hänga sig när den ligger på tvären.

Vad gäller inställningen på primärluften så har jag utskruvat båda ventilerna 6 varv mot rekommenderade 10. Sekundärluft 1 varv mot rekommenderade 3. Jag eldar med mera barr- än björkved och även lite torrträ.
//Bosse

Jag lägger också veden på tvären och några längre (35-40 cm) bitar på längden för att få det travat så tätt som möjligt. I min panna har veden hittills inte hängt sig. (peppar peppar). Det kan bli ett litet "hål" i ena hörnet där jag inte riktigt kan täppa igen med ved. Nysotad ligger RGT på runt 160-170, men jag tycker den sotar igen ganska snabbt. Nu är rgt uppe i 225-230 och jag sotade för mindre än en månad sen, kanske 10 eldningar.

Du har alltså mindre av både sekundär och primär än rekommenderat. Vad har du för panna?

Lars K skrev:
Vad har du för panna?
Gaselle 70
//Bosse

Är det Lambda på Gaselle 70, eller är det ett specialbygge?

Någon som har sett filmen Karkulla pratar om?

Lars K skrev:
Är det Lambda på Gaselle 70,
Nej, men jag har satt dit en bredbandig Lambdasond så jag kan se hur mycket syreöverskott jag har och det gör att jag kan lättare ställa in primär- och sekundärluftventilerna.
//Bosse

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.