Som sagt ska vi komplettera anläggningen eller köpa nytt?

Saken gäller vårat blivande hus så jag vet inte så mkt ang anläggningen förutom det grova.
Här kommer lite fakta om hus och anläggning.

¤ Sutterängvilla på 95+95 byggd 1965
¤ Renoverad 1988 med 3glas
¤ Nuvarande förbrukning 32000kwh endast elpatron, extern vvb
¤ Antal pers i hushållet 1st
¤ Någon slags luftvärmepump som blåser luft i kanaler till golvsocklar på övervåningen

Denna anläggning finns i sutterängdelen men används inte, ej använd på 6år.

¤ Albinkombipanna från1992
¤ Acctankpå 500L från 1992

Hade tänkt börja elda men vad borde jag komplettera anläggningen med innan driftsättning?

Nuvarande kamineldare blivade panneldare

Ärligt talat så tänker du elda med ved som primär värme så skaffa en bra ved anläggning. Personligen tycker jag att du ska dimensionera så att du klarar 2 dygn mellan tändningarna.Jag har själv börjat med att bygga om och komplettera gammalt men jag vet av erfarenhet att det blir dyrt .Jag menar att rör ventilen osv är dyrt oavsätt om du har ny eller ga panna och tank. Så hoppa det steget då jag tror att det ändå slutar med att du efter några år tröttnar på dåliga prylar. Om du ska ge vedeldning en rimlig chans så bygg en ny anläggning med bra utrustning.

Värma ett helt hus i Norrbotten med ved i en kombipanna är inte möjligt. "Ved" delen är att se som en nödlösning vid strömavbrott. Pelletsbrännare är vad du kan använda en sådan panna till.
Ska du elda med ved så köp nu modern panna och acktank på minst 2500 liter. Blir inte billigt men sedan har du riktigt billig uppvärmning.

Finns vv beredare i 500 l tanken??
Finns där en oljetank o hur stor är den??

Om dessa saker finns tycker jag du ska göra ett övertrycksfritt system o köpa ny panna o shuntstyrning med innegivare vilket både blir billigt o bra..
Olje tanken bör vara på minst 3 m3 så du får iaf 3,5 m3 sedan en panna som rymmer närmare 200 l ved så laddar du tanken på en brasa, Då klarar du eldning 1 gång/dygn även kallaste dagen..
Med 32000 kWh/år ligger kanske max behovet på 12 kW, Hur många kW är elpatronerna på??

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.