S
Sture Castor: Zac! - Kika en gång till i mitt inlägg 10-11-07, 12.00! Det är en rekommendation om hur du kan göra för att få din anläggning att fungera på bästa sätt med ett minimum av driftskostnader och värmeförluster. - Rekommenderade dig att använda injusteringsventil eftersom då kan du justera med precision. - Sen är det så att man kan fördela värmen (flödet) även i ett obalanserat
22 svar · 4,1k läst
·
P
pr95: då blir det en sån här:( får hoppas ni hittar felet börjar bli kallt på nätterna kan ju ta någon dag innan man fått nya delar om det inte är "standard" elmontörs delar.
6 svar · 1,3k läst
P
proppmätt: Tack! Ser iaf att jag bommat att sätta tillbaka "inre brännplåt" nr98, vad nu det kan medföra för problem vid eldning.
2 svar · 4,8k läst
A
Avemo: Det skall inte läcka mellan rökkanaler och ugn. Om det ändå gör det så är det luft som läcker in i rökkanalerna och inte rök som läcker ut. Däremot bör man inte ha eldstadsluckan öppen när det brinner. Det kommer aldrig bli så bra förbränning i spisen att röken kan komma in i rummet utan att du känner det på lukten. Är du ändå orolig så se till att ha en fungerande
7 svar · 15,9k läst
R
rogblo: Hej! Jag funderar om man kan lägga små panel radiatorer mot plåten på utsidorna av kaminen som vattenmantel?
0 svar · 2,6k läst
M
Matss: Jämfört med en måttbeställd tank med tillräcklig volym och isolerad på plats har inte Effectas tankar mycket att hämta. De saknar dessutom övre sidoanslutning vilket är en ren felkonstruktion. Sen finns nog en hel del att förbättra på pannorna eftersom dom kräver lambdastyrning för att nå Inovas verkningsgrad...
22 svar · 18,4k läst
imported_MaPe
imported_MaPe: Hallå! Någon som vet något om Högfors 20 (Kymi Kymmene H20)? Det är en gjutjärnspanna uppbyggd av lösa sektioner. Har fått en till skänks som jag behöver lite info om. Allt är bra... Mvh Mathias
0 svar · 2,3k läst
M
miry: antar att du inte menar att du bygger ett passivt hus med en vedpanna för då är det inte längre det men ett energisnålt hus kan det ju vara och har du vedpanna för uppvärmning så kanske en kakelungspanna eller en vattenmantlad vardagsrumspanna vara ett bra alternativ då de ger mest tillskott till vattnet och inte så mycket till rummet och ändå har en viss mysfaktor och kopplar du in
1 svar · 2,2k läst
S
Skalman: Hej! Samma problem här, fast lite tvärt om. Vill kunna stödelda med ved ifall pelletsen, i mitt fall havre, skulle krångla. Så jag har precis installerat en Focus panna. Man svänger ut havrebrännaren på sidan och sätter dit en täckskiva med excenter snabblås. Sedan äre bara att tutta på veden. Okej, det är inte automatisk, men det lilla besväret har jag tid med. Veden är som
19 svar · 2,5k läst
H
högbergarn: Till min Vedex 2000 köpte jag från Nibe. Det var samma pris som hos Rinkabyrör fast Nibe tog ingen fraktavgift.
4 svar · 2,3k läst
M
Matss: Om pannan kokar och man bara har en anslutning lågt på tanken kommer allt vatten att tryckas ur systemet = inte alls bra. Den kopplingen kräver ett till rör som kan släppa ut ångan och samtidigt ger automatisk avluftning av panna o tank. För att slippa det extra röret ansluter man oftast på "det gamla hederliga sättet" och tar den extra lilla förlusten som det innebär att
3 svar · 1,0k läst
Alpha
Alpha: Har kört kaminen nu i en knappt vecka, och märkte senast idag när den skulle tända upp att det blev bara en massa rök och dröjde tills det tände, innan så har man sett en liknande svetslåga som sedan ökat tidvis. Glaset blev helt kolsvart efter en eldning, har inte rört några inställningar samt tömde brännarkoppen senast ikväll och samma problem har jag. Kan startdosen ha ökats
0 svar · 1,6k läst
K
kallemannen: Har idag min signaledning ut genom väggen i en vinkel på husets tak. Detta kan såklart medföra en risk om det skulle fylla på vatten ofrivilligt då detta skulle kunna frysa igen? Någon som har placerat någon form av "uppsamlingskärl" under kärlet för att förhindra att vid en ev. läcka få ner vattnet genom huset?
16 svar · 4,1k läst
K
kettunen: Pratat med rörisen, allt har löst sig utan problem,skulle ha ringt honom på en gång när jag var tveksam. Riktigt bra hantverkare,tog direkt ansvar för att han inte kollade trycket i kärlet,brukar allt som oftast vara 0.5bar som hade varit tillräckligt i mitt fall. Hur som haver nytt större kärl anländer i morgon tillsammans med en mindre säkerhetsventil. Klantigt av honom att inte
26 svar · 8,6k läst
P
Porslinsblomma: Jag har blivit såld på denna och beställer idag. Vet inte mycket om detta dock men efter samtal med produktutvecklaren och egna funderingar så blir det en skiktrörstank för mig. Kommer att köra med en lohberger kökspanna som har ganska låg effekt i sammanhanget och solfångare. Den stora vinsten med denna tank ligger nog i solvärmedelen som ger mer effekt genom att värmen förs upp i
6 svar · 2,7k läst
5.2 racing
5.2 racing: Jag satte en ventil c:a en meter ifrån kaminen i höjd med nederkant fönster. Det var installatören som rådde mig att göra så framför ett tilluftsrör under kaminen. Vi har självdrag i huset. Märker direkt om nån liten människa i hushållet har stängt tilluften, det blir kallt som f-n i rummen längst bort i huset. Troligtvis drar kaminen in kalluft i rummen då inneluften eldas upp.
6 svar · 14,7k läst
A
Avemo: Jag vet inte vad bornholmskamin är, men det brukar inte vara så högteknologiskt att elda i en gjutjärnskamin. Använd torr ved. Elda med små pinnar och mata på ofta tills det tagit fyr ordentligt. Då kan du lägga på lite större bitar. När det brinner bra kan du inte se röken ur skorstenen mer än vid stark kyla och då helt vit rök. Försök inte elda för långsamt, för då blir
2 svar · 4,3k läst
K
Kluraren: Jag har satt upp en nerplockad Cronspis Renässans dvs modell utan kakel. köpte den av en som skulle ha den stjälv men ångra sig, det var bara att rengöra blocken (2st/varv från lera o sot), muras med lerbruk dvs lerpulver o vatten, skivorna på ytan var lite spräckta men de e bara "patina"..:cool: De har nog sållts som storblock en gång i tiden också. Jag följde en installtions
5 svar · 2,0k läst
bejje
bejje: Det har stått rätt stilla ett tag då jag drabbades av ett smärre ekonomiskt bakslag..... så det blir en vinter till med befintliga anläggningen men tankar & diverse andra förberedande saker har jag tänk börgat med under vintermånaderna. som det serut nu så kommer det bli 3st 2.5m3 Ack tankar som ansluts mot en ombyggd Extuna vedpanna med extra eldstad, 70kW som har 420L vedmagasin & en
103 svar · 28,3k läst
·
S
silversmeden: Fuktmätare är mycket bra att ha, speciellt när man är ute o köper ved som säljarna säger att den är torr. Den fungerar nästan som ett vapen de visar bästa veden direkt och man får den också. Att mäta din egen ved funkar nog säkert bra det också, jag har nästan för torr ved!! det är inte heller bra:risk för övertändning! Men ett rejält vedlager inomhus vid pannan så gör det
9 svar · 2,3k läst
S
silversmeden: Går att åtgärda kolla mitt inlägg på trimma Focus Eco Nature 40.
9 svar · 3,2k läst
U
User81: Rev ut min gamla Atmos panna förra året som var ifrån 94-95.. Var väl inget större fel på den förutom att den var lite för klen och oeffektiv.. Grannen rev ut sin Euronom vedpanna "plåtpanna" i samma veva som hade passerat 20 år strecket, även den funkade utmärkt men han var trött på ved..
11 svar · 5,2k läst
Jörgen Liden
Jörgen Liden: [citat] Tack! Hmm.. Då lutar det nog åt renovering.. En inte alltför stor täljstensugn väger ju inte sällan 1500-1600kg..
10 svar · 5,9k läst
Alpha
Alpha: Tackar för svaren hittills.. Nu eldar jag ju med pellets så att för hög rökgastemp behöver jag nog inte oroa mig för utan mer åt andra hållet, just vid skorstenstopp. Prövade med att skicka ned en bastutermometer fast satt i en ståltråd igår men den visade 16 grader endast och verkar lite väl lågt, rökgastempen mättes till 159 grader vid eldning på maxfart med den inställningen
4 svar · 3,5k läst
5.2 racing
5.2 racing: Jag har prövat att elda sånt i min kamin och för min del var det inget att hänga i gran. Ser inte att det skulle bli varken billigare eller bättre. Saom sagts tidigare så är det inte helt lätt att få fyr på loggsen, det kräver att man har luckan öppen lite väl lång tid för min del, känns lite som det går åt för mkt energi att få igång det hela.
4 svar · 26,2k läst
A
Alkemist: Tack [SKPG]Zamora !
7 svar · 6,4k läst
miza1466
miza1466: Vi väntar på installation av ny panna, brännaren kommer från ariterm, och installatören har nu skjutit upp leveransdatumet flertalet gånger för de inte får någon panna då deras ÅF väntar på brännaren. Jag tycker nog att om man köper en komplett installation där ÅF åtar sig att köpa in saker, ligger det på ÅF att se till så att det ur alla aspekter hanteras väl mot kund,
4 svar · 1,6k läst
V
Valbobygge: Hej, såg till min fasa också det alldeles nyss. Brunkol är samma sak som kraftverken nere i europa eldar. Jag antar att förbränningen hemma i kaminen är långt sämre än i kraftverken. Elda med ved eller pellets så är det koldioxidneutralt.
1 svar · 1,4k läst
T
TOBBE E: Nej det är inte lätt att välja. Men det gäller nog att bestämma sig vad man vill satsa på. Det är ju svårt att få till något som är jättebra på båda sorterna. Har för mig att gassel hade nån som var rätt bra verkningsgrad på både pellets och ved.
4 svar · 1,4k läst
BillyBragg
BillyBragg: Nä de är ju sant.. vi snitta på en 5-10grader veckorna innan igår så lite varmare lär den ju bli :) Har eldat lugnt i ca 4 timmar idag och de har bara luktat lite!
11 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.