Spännande!!!!

Jag är inne på flispanna efter i princip samma funderingar som Du, tittade på bl.a. Künzel, Fröling pannor med automattändning. Ja även Loppern.

Tror det är mer jag som är intresserad av lite budget grejor, vad kostade kring "grejorna" Dig?

Fjodor, var är du?
Mera info om din anläggning, priser, uppvärmda ytor och bilder...

//AA

Här är jag!!!

Har skrivit i lite olika trådar o missade att lägga upp det senaste i denna!
Här är några bilder från anläggningen:

http://www.byggahus.se/forum/biobra...pannrum-fliseldning-hjaelp-5.html#post1200710

Det är en 48kw fröling turbomatic med G50 skruvar! I nuläget så värmer jag "bara" hus o uthus på ca 200m2 men det är tänkt att det ska anslutas mer såsom maskinhall o eventuella drömprojekt!
Tanken är en färdigisolerad borötank på 1800liter. Har valt bort vvc och kör istället tappvattnet genom en liten elberedare för att slippa spola i evigheter för varmvatten.
Flisförrådet rymmer ca 50 kubikmeter vilket man får hoppas räcker ett tag!

Har lite svårt att uppge pris exakt då jag bygger lite annat också och det kommer på samma fakturor! Jag har ju fått bygga ett nytt flisförråd vilket gör det hela lite dyrare. Jag har även grovsanerat elinstallation och avlopp vilket gör att mitt bygge blir mycket dyrare!

Men om jag ska uppskatta kostnaden för panna, skorsten och bygge så är nog 400 kkr inte så långt borta!
Jag o frugan resonerade så att vi avstod från att köpa en ny xc70 och la pengarna på pannan istället. Båda är kapitalförstöring men pannan reducerar ju uppvärmningskostnaden till skillnad från bilen som fortfarande kostar när den är betald!!

Fråga på !!

F
Som har varmt o gött i huset trots -17 på mätaren!!!

Redigerat:
Har du samma vatten i flispannan son i husets element? eller har du nån värmeväxlare emellan?
Måste väl funka med en liten acctank i huset som har en "solslinga" som flispannans vatten går i och värmer beredare ( och med shuntuttag för radiatorkrets)

//AA

saiter skrev:
Har du samma vatten i flispannan son i husets element? eller har du nån värmeväxlare emellan?
Måste väl funka med en liten acctank i huset som har en "solslinga" som flispannans vatten går i och värmer beredare ( och med shuntuttag för radiatorkrets)

//AA
Jo visst är det samma vatten! Har ingen värmeväxlare emellan utan kör in shuntat vatten genom kulverten in i huset!
Visst skulle det funka att ha en liten tank i huset men då måste jag köra fram varmare vatten hela tiden. Nu så går det 57 gradigt vatten hela tiden (när det är -8, annars lite svalare) i kulverten.

F

Shunten till elementen i huset sitter vid flispannan?
Kör du el-varmvattenberedare?

//AA

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.