2 065 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Effecta lambda
hej,
Jag har en fundering som säkert någon av experterna på detta eminenta forum kan svara på.
Frågetällningen gäller min Effecta Lambda 35 med laddomat 21.
När min panna brinner ner och rökgastemperaturen sjunker så stängs pannan av, dvs fläkt och laddomat som är kopplade till pannan. Min fundering är om jag går miste om outnyttjad värme i pannan då panntempen ligger kvar ett bra tag efter att pannan och laddomaten har slagit av. Det känns som man missar ca 30 minuter av laddning i tankarna när det är på det viset, rätta mig om jag tänker fel. Om inte så kanske någon har en bra lösning om ni anser att det är värt att lägga ner energi på det.
Mvh Gravis.
Jag har en fundering som säkert någon av experterna på detta eminenta forum kan svara på.
Frågetällningen gäller min Effecta Lambda 35 med laddomat 21.
När min panna brinner ner och rökgastemperaturen sjunker så stängs pannan av, dvs fläkt och laddomat som är kopplade till pannan. Min fundering är om jag går miste om outnyttjad värme i pannan då panntempen ligger kvar ett bra tag efter att pannan och laddomaten har slagit av. Det känns som man missar ca 30 minuter av laddning i tankarna när det är på det viset, rätta mig om jag tänker fel. Om inte så kanske någon har en bra lösning om ni anser att det är värt att lägga ner energi på det.
Mvh Gravis.
Det blir ju en viss självcirkulering efter laddomaten stannat, sen så funkar iaf min panna så att går panntempen över 93-95 grader efter den stannat så startar pannan laddomaten och skyflar över vattnet till tankarna. Sen tycker jag att det är bra att pannan är så varm som möjligt vid nästa eldningstillfälle, så den snabbare börjar ladda tankarna.
Redigerat:
Det finns återvinningskoppel att köpa för att avhjälpa detta probelm.
Men det är väldigt lite du går miste om, pannan rymmer ju endast 90liter vatten.
Lite extra energi skulle du ju få från kolbädden den varma keramiken etc.
Tror inte det handlar om ens 5min extra laddning...
Men det är väldigt lite du går miste om, pannan rymmer ju endast 90liter vatten.
Lite extra energi skulle du ju få från kolbädden den varma keramiken etc.
Tror inte det handlar om ens 5min extra laddning...
Klicka här för att svara