3 100 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Pelletsbrännare mot accumulatortank ?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det är ju lite onödigt med acc till en pelletspanna.
Ett altenativ: låt laddpumpen gå hela tiden och låt panntermostaten styra pelletsbrännaren.
Ett annat: när accen är 40-50 grader startas pelletsbrännaren, en laddomat fixar över varmvatten till accen när pannan är uppe i driftstemp. När accen är varm skickas ett stopp till brännaren. laddomaten stannar när pannan börjar kallna.
Protte
Ett altenativ: låt laddpumpen gå hela tiden och låt panntermostaten styra pelletsbrännaren.
Ett annat: när accen är 40-50 grader startas pelletsbrännaren, en laddomat fixar över varmvatten till accen när pannan är uppe i driftstemp. När accen är varm skickas ett stopp till brännaren. laddomaten stannar när pannan börjar kallna.
Protte
Vad är det för panna o brännare du har??
Det första jag ser som är helt fel är att det inte sitter nån termiskventil/laddomat mellan panna/tank, Utan den bör du pumpa runt vatten hela tiden genom pannan för annars är det lätt hänt att panntempen blir för låg o du får kondens i pannan som gör att den rostar sönder i förtid..
Överhettningsskyddet ska sitta i pannan men driftstermostaten ska sitta på tanken, Laddomaten styrs antingen av rökgastermostat/vattentermostat på pannan alt av brännaren så den startar då brännaren startar..
Visst tar du både värme/vv från acktanken??
Jag kör pellets mot acktank..
Det första jag ser som är helt fel är att det inte sitter nån termiskventil/laddomat mellan panna/tank, Utan den bör du pumpa runt vatten hela tiden genom pannan för annars är det lätt hänt att panntempen blir för låg o du får kondens i pannan som gör att den rostar sönder i förtid..
Överhettningsskyddet ska sitta i pannan men driftstermostaten ska sitta på tanken, Laddomaten styrs antingen av rökgastermostat/vattentermostat på pannan alt av brännaren så den startar då brännaren startar..
Visst tar du både värme/vv från acktanken??
Jag kör pellets mot acktank..
Pannan heter Albin och är ca 35 år.
Termoventilen är trasig och därför kök vi lad pumpen hela tiden nu.
Brännaren är en janfire med automatisk askning/sotning detta har fungeratutmärkt,
varmvattenberedaren sitter ui acken.
Om man kör laddpumpen hela tiden ska då termostaten(drift) sitta kvar på panna eller ska jag flytta den till mitten av acctanken ?
Alt 2.
Ska jag använda topptermostaten på panna och styra laddpumpen (vi funderar att ta bort den trasiga termoventilen och förbikoppla den)
Eller vad ska man göra ? Är det vettigt att bara ta bort den gamla termoventilen eller ska man ersätta den mot en ny, själv tycker jag den verkar onödig om man kan styra laddningen med pump och termostat bara, eller kanske enklast att köra laddpumpen kontinuerligt ?
Skulle behöva ett råd vad som är bäst......
Termoventilen är trasig och därför kök vi lad pumpen hela tiden nu.
Brännaren är en janfire med automatisk askning/sotning detta har fungeratutmärkt,
varmvattenberedaren sitter ui acken.
Om man kör laddpumpen hela tiden ska då termostaten(drift) sitta kvar på panna eller ska jag flytta den till mitten av acctanken ?
Alt 2.
Ska jag använda topptermostaten på panna och styra laddpumpen (vi funderar att ta bort den trasiga termoventilen och förbikoppla den)
Eller vad ska man göra ? Är det vettigt att bara ta bort den gamla termoventilen eller ska man ersätta den mot en ny, själv tycker jag den verkar onödig om man kan styra laddningen med pump och termostat bara, eller kanske enklast att köra laddpumpen kontinuerligt ?
Skulle behöva ett råd vad som är bäst......
Visst kan man köra laddpumpen hela tiden men onödigt att den gör det, Termiskventil/laddomat o sedan fixa så pumpen går då brännaren går samt motera driftstermosten ca 30 cm från toppen alt skaffa en TK1F med dubbla termostater som starta/stoppar brännaren vid valda temperaturer..
http://www.ekontroll.com/ekontroll_tk1f_prodblad.pdf
http://www.ekontroll.com/ekontroll_tk1f_prodblad.pdf
Klicka här för att svara