Ska se om jag kan förklara detta på ett vettigt sätt:
Tidigare : Pumptermostat 85gr på pannan
Laddomat 21 termostatpatron 72 gr
Laddtemp 78-95 gr pendlande
Börjar ladda hett vatten upptill ca 80-90 och fyller sakta neråt i tankarna
Laddomaten öppnar vid 72 och släpper in och blandar men inkommande vatten kan vara så kallt som 40 grader in i pannan inte så bra va?:(Kondens?

I går : Så här eldade jag ett tag men hade då inget att jämföra med men nu har jag logger och kan se exakt vad som händer.
Pumptermostat 70 gr på pannan
Laddomat 21 termostatpatron 72 gr
Laddtemp 75-80gr
Börjar ladda varmt vatten i topp men inte lika varmt som förut, fyller hela tankarna från topp till botten med ca 80 gr vatten. laddar därefter hela volymen beroende på hur mycket ved man stoppar in. Släpper in ca 70 gradigt vatten hela tiden i pannan, det är detta som är den stora skillnaden.
nackdelen med detta kan va att Laddomaten fortsätter att pumpa runt vatten i pannkretsen men detta har tydligen ingen betydelse.:D
www.e-logger.se/pub?Tallbacken
Vad tror ni kloka, förstår ni vad jag menar. Det fascinerande är att i morse var det väldigt mycket värme kvar i tankarn iofs eldade jag lite extra i går.

Kanske va mildare ute i natt,därav värme kvar?Prova tryck i 100c i acktank,så får du se på skillnad i lagringskapacitet..

Ska man fresta på pannan så mycke, står att den tål bara 100 gr måste väl ligga lite högre för att få 100 i tankarna kanske 110 gr?

Lite marginal på 100c finns det nog,är väl en Finsk kvalitets panna du har?:DRent teoretiskt kan du elda till säkerhetsventilen öppnar,bara expkärlet är tillräckligt stort..Om det är så nyttigt på sikt är en annan femma..

Jag tror jag sejfar lite håller mig runt max 90. Finsk sisu är det väl i pannan! men har varit uppe i 102 utan att nåt speciellt hände.

Majgårdarna
OM jag förstår det här rätt?
laddpumpen styrs av pannans temperatur -varför inte av rökgas-termostat så stannar pumpen
när rgt är under inställt värde
(går alldeles utmärkt att ladda till 100 om exp.kärl är stort nog pannan behöver inte gå över 100
om man har ett tillräckligt stort flöde genom denna)

pr95 skrev:
OM jag förstår det här rätt?
laddpumpen styrs av pannans temperatur -varför inte av rökgas-termostat så stannar pumpen
när rgt är under inställt värde
(går alldeles utmärkt att ladda till 100 om exp.kärl är stort nog pannan behöver inte gå över 100
om man har ett tillräckligt stort flöde genom denna)
Jag tror att pannan är inte avsedd att köra mot Laddomat 21 utan annan laddpump? Hade en tanke på att koppla Laddomaten mot rökgastermostaten men då blir det problem om pannan slår av (över 98 grader) då stannar pumpen också INTE BRA. Så nu kör jag med start på 70 grader detta funkar men det optimala vore att den stannar när den nått topp, nu kör den runt allt vatten ner till 72 grader.
Har ett 400 liters exp kärl slutet trycket är det inte nåt problem med ligger på max 1.2bar vid 90 grader men däremot blir exp kärlet ca 60 grader i topp vid 90 gr i tankarna. Exp kärl på kalla sidan returen.

Redigerat:
Det är bara att parallelkoppla rökgas och panntemp, vrid upp panntempen till ca 90 så går den på den om fläkten slår av.

Nu ska vi se om jag förstår : Jag har fläkttermostat, pumptermostat och rökgastermostat. Fläkttermostat låst på 90 grader, pumptermostat har jag idag på 70, rökgastermostat har jag på 100. Om jag förstår rätt så skall jag paralellkoppla rökgas och pumptermostat rätt eller fel?Ställa pumptermostat?på 90 för fläkttermostaten är ju låst på 90, blir lite omständigt resonemang här men man vill ju inte göra fel.

I princip ja, om inte rökgas styr nåt annat också? Typ fläkten? Då måste pumptermostat vara av växlande typ så att inte fläkten också startar när tempen är över 90... Går att koppla bort sig där.

Det är väl kanske det som blir problemet, rökgastermostaten styr nämligen fläkten altså tillslag men jag tror att fläkttermostaten styr just fläkten när den skall slå ifrån, den är som sagt låst på 90. Hur gör jag då?

Om du sätter fläkttermostaten "efter" pumptermostaten så att fläkttermostaten alltid bryter om det blir för hett så får du funktionen du vill: Pumpen går vid tillräcklig RGT och "för varm" panna, samt fläkten stannar vid "för varm" panna

Det borde funka men känner mig inte riktigt säker på "Hur praktiskt" sitter en massa sladdar där som styr både det ena och andra. Ett annat manuellt alternativ som också funkar är vid eldningens slut vrida upp pumptermostat men det är klart kan man "koppla rätt" så är ju det bättre. Men jag gillar att va i pannrummet så efter sista ilägg bara vrida upp. Tack för engagemanget Matss!

Kom ihåg att vrida tillbaka innan start
så här kan man koppla

• pannstyrning 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • pannstyrning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.