Har ett gammalt hus från tidigt 1900 tal, och skorstenen hade fått insatsrör när jag köpte det, men visar bara vara 90mm i diameter, och nu skulle jag behöva förbättra draget i skorstenen, har kolat runt lite i olika webbbytiker och dyligt, men hittar bara för diameter 150 och 200 mm,,,, någon som vet nåt bättre, eller vart jag kan få tag påen förbättare för 90mm insatsrör ?

Om du sätter en "dansare" på skorsten så borde draget förbättras.

Dansare eller aspirotor fungerar bara när det blåser ute. Enklast är nog att välja en kamin med en mindre glaslucka eller pelletskamin som klarar sig på 90 mm rör. Annars finns insatsslang på både 120 mm 125 mm

Ejektor-fläkt kan fungera-beroende på rökgasvolym
-monteras längst upp skorstenstoppen fördelen med en sådan är att
den sotar inte igen eftersom inga rökgaser passerar /går igenom fläkt
styrning av varvtal påverkar drag undertryck -nackdelar är ljud fodrar eldragning.

Shit jag måste varit trött när jag skrev det inlägget :), saken är den att jag i källaren har en olje/el panna som jag kör en pelletsbrännare i, problemet verkar vara att den inte blir av med all varmluft alltid, vissa dagar fungerar det kanon, men andra så blir det stopp 2-3 gångar per dygn i matningen till brännaren, pga att varmluften har tagit matningsslangen som bästa väg ut, istället för skorstenen, så jag tänkte också på en dansare, då skorstenen är mer än 7,5 meter över marken, så är där nästan alltid lite vind, inte alltid, men jag hittar inga såna som går att sätta på ett 90mm insatsrör, och nu är det just 90mm som sittar där. så alternativet jag kommit fram till är annars just en fläkt, men den drar också ström, och det är ju minskat elförbrukning jag är efter.

Fläkten drar 25 - 45 w och det bara under tiden som brännaren går och det räcker att den gränslar över slangöppningen för att suga.Den måste inte passa i slangen. Har du provat att sänka effekten på brännaren för att se om slangen då orkar med?

är ju ingen höfläkt du ska ha;)som sagt.är nog enklaste lösningen med en sugande fläkt.

Tjaa, eller förlänga rökröret en bit,draget beror också på höjdskillnaden,

Lite omständigare kanske men man kan ju plocka bort slangen och glidgjuta. Gör mycket på arean om man får bort slangen.

sätt i ett större rör, glidgjuta pelletspipa är oftast klantigt av samma anledning som bef. rör är monterat.
Ejektorfläkten kan funka, lite hemmabygge dock och bygger lite dåliga tryck jämfört med en riktig.

Göran.W
Det du först ska prova är att förlänga röret 3dm.
I många fall kan det hjälpa för det är inte ovanligt att det skapas turbulent luft på skorstens toppen som trycks ner i pipan.

Jag vågar nästan sätta en slant på att du aldrig har problem när det är vind stilla och är det så kommer några dm rör till nästan garanterat åtgärde problemet.

När det gäller Ejektor-fläkt så stämmer det att dom inte sotar igen men dom tjärar igen istället iom dom håller under 70gr.
Jag har inte en tillstymelse till tjära i rör röret men får en massa i ejektor röret iom det är så kallt.
Nu eldar jag med ved så med pellets kan det vara annorlunda.

Har testat GöranV.s förslag med att förlänga rökröret. Tillverkade ett förlängningsrör på 70 cm till min skorsten och förbättrade draget avsevärt. Skulle gjort detta för tio år sedan...

Göran.W
VedErik skrev:
Har testat GöranV.s förslag med att förlänga rökröret. Tillverkade ett förlängningsrör på 70 cm till min skorsten och förbättrade draget avsevärt. Skulle gjort detta för tio år sedan...
Bättre sent än aldrig:)
Trevligt det löste sig så enkelt.

Detta forum är underbart

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.