3 416 läst ·
23 svar
3k läst
23 svar
Ny uppvärmningsanläggning
Kombipanna ska du undvika. En mycket ineffektiv anordning som inte är bra på någonting. Vi andra slänger ut helt riktiga konbipannor för att installera endera ved eller pellets.
Glöm oljeeldningen helt. Elpatron är redan i dag billigare än olja.
Läs trådarna om vedpriser och ved nästa vinter så ser du att vedpriset snabbt närmar sig priserna för pellets.
Har du redan oljepanna så sätt in en pelletsbrännare i den och ha elpatron som backup om pelletsförrådet tar slut.
Vedpanna och tankar är stora investeringar och kulvertar ger förluster.
Ska du ha en verkstad är det väl bättre att lägga energin där än på vedhantering.
Har du egen skog blir det en annan sak men den snälle bonden som ger bort ved gratis är nog ett minne blott. Priset på massaved är rätt bra och där ska du in och konkurrera.
Glöm oljeeldningen helt. Elpatron är redan i dag billigare än olja.
Läs trådarna om vedpriser och ved nästa vinter så ser du att vedpriset snabbt närmar sig priserna för pellets.
Har du redan oljepanna så sätt in en pelletsbrännare i den och ha elpatron som backup om pelletsförrådet tar slut.
Vedpanna och tankar är stora investeringar och kulvertar ger förluster.
Ska du ha en verkstad är det väl bättre att lägga energin där än på vedhantering.
Har du egen skog blir det en annan sak men den snälle bonden som ger bort ved gratis är nog ett minne blott. Priset på massaved är rätt bra och där ska du in och konkurrera.
Förstår inte varför det är sånt fokus på valet av panna i denna tråden. Jag är mer intresserad av pannans placering, kulvert, acctankar och hur man skall lösa rördragningen på ett bra sätt för att mina önskemål på anläggningen skall uppfyllas. Om jag skall ha vedpanna eller kombipanna återstår men det är ju inte tvunget att elda ved/olja i en kombipanna det kan ju vara ved/pellets tex.
För övrigt så har jag egen skog och så länge jag är frisk tänker jag avnända de pinnar jag ändå får plocka bort för att hålla skogen i ordning till min värmeförsörjning. Kostnad - fysiskt arbete, vinst slipper köpa gymkort!
Åter till ämnet.. är det någon som har några förslag på hur jag kan placera panna, acctank mm för att få min uppvärmning fungera bra?
För övrigt så har jag egen skog och så länge jag är frisk tänker jag avnända de pinnar jag ändå får plocka bort för att hålla skogen i ordning till min värmeförsörjning. Kostnad - fysiskt arbete, vinst slipper köpa gymkort!
Åter till ämnet.. är det någon som har några förslag på hur jag kan placera panna, acctank mm för att få min uppvärmning fungera bra?
En ide jag har är att bygga om befintligt pannrum och ha delar av befintligt uthus som vedföråd. Borde bli en relativt enkel hantering om jag kunde fylla på ved i vedförrådet via transportör genom lucka i taket..
Då skulle jag kanske kunna ha en acctank i befintligt pannrum som jag sedan matar huset från och en tank i nybygget som jag laddar mot sekundärt (alltså efter att acctanken i pannrummet laddats klart). Vad tror ni om en sådan lösning?
Då skulle jag kanske kunna ha en acctank i befintligt pannrum som jag sedan matar huset från och en tank i nybygget som jag laddar mot sekundärt (alltså efter att acctanken i pannrummet laddats klart). Vad tror ni om en sådan lösning?
Bra ide med att få till en smidig vedhantering. Vet inte hur stor effekt den planerade kulverten klarar att leverera, eventuellt tank i verkstaden för att kunna blåsa på med aerotemper. Men smidigast är väl att sätta stor tank i pannrummet och sedan bara kulvertar. Det är ju inga långa kulvertar som du har.
Du är ju inne på helt fel spår om du tänker elda ved i en kombipanna. En panna för ved ska ha liten vattenmängd för att minska förlusterna. Detta hör i allra högsta grad till ämnet. Placering av tankar osv. kan du ändra på efteråt men fel val av panna är värre.tompa1976 skrev:Förstår inte varför det är sånt fokus på valet av panna i denna tråden. Jag är mer intresserad av pannans placering, kulvert, acctankar och hur man skall lösa rördragningen på ett bra sätt för att mina önskemål på anläggningen skall uppfyllas. Om jag skall ha vedpanna eller kombipanna återstår men det är ju inte tvunget att elda ved/olja i en kombipanna det kan ju vara ved/pellets tex.
Ska du elda både ved så är det en vedpanna du ska ha och inte en kombipanna.
En pelletsbrännare fungerar bra i vilken panna som helst. Oljebrännare också om du har råd med bränslet.
Tänkte lägga mig i lite här men JAG hade kört med STOOR actank i pannhuset och färdigshuntat vatten i två riktningar. Hög temp - mer förlust, lägre temp - mindre förlust. OCH dimensionera kulverten rätt ta inte för stor altså hellre 25 istället för 32. KÖP färdig välisolerad kulvert tänk inte ens på att göra kulverten själv.
REJÄL vedpanna thats it!
REJÄL vedpanna thats it!
Två frågor..
1. Blir det någon fart i en aerotemper (tillräcklig) med shuntat vatten för vanliga radiatorer? Vill ju kunna värma relativt snabbt i verkstaden!
2. Varmvatten har en tendens att vilja "upp, upp, upp" skrev någon... Nya verksaden kommer ligga 1-1,5 m lägre än pannrummet. Hur funkar det?
1. Blir det någon fart i en aerotemper (tillräcklig) med shuntat vatten för vanliga radiatorer? Vill ju kunna värma relativt snabbt i verkstaden!
2. Varmvatten har en tendens att vilja "upp, upp, upp" skrev någon... Nya verksaden kommer ligga 1-1,5 m lägre än pannrummet. Hur funkar det?
Klicka här för att svara