Som ni ser på bilden & filmen så är den väldigt "stor" och flycktig.
Det blir ju hett som... Men det kanske går åt mer ved än nödvändigt??
Det brinner ju inte genom hela rosterspringan än men det är bara 15min in i eldningen.
Ska jag försöka ändra något eller ska jag elda på?
Jag har modifierat panna en del, annan fläkt, modifierat primär tilluften, gjort egna turbolatorer.
Det här var det som blev, innan brann den knappt så förbättringen är redan stor. Men jag kanske kan göra mer.
Det jag funderar över är att flytta primärluftinsläppet, det blir lätt övertänt. Men det var det inte vid fototillfället.
http://www.youtube.com/watch?v=YovfFzop88k
Det blir ju hett som... Men det kanske går åt mer ved än nödvändigt??
Det brinner ju inte genom hela rosterspringan än men det är bara 15min in i eldningen.
Ska jag försöka ändra något eller ska jag elda på?
Jag har modifierat panna en del, annan fläkt, modifierat primär tilluften, gjort egna turbolatorer.
Det här var det som blev, innan brann den knappt så förbättringen är redan stor. Men jag kanske kan göra mer.
Det jag funderar över är att flytta primärluftinsläppet, det blir lätt övertänt. Men det var det inte vid fototillfället.
http://www.youtube.com/watch?v=YovfFzop88k
Redigerat:
Tack för det!
Du tycker inte att den är för stor? På de flesta filmer man ser så är det ett minimum av blått medan jag har ett hav i hela underförbränningsutrymmet (vilket ord..).
Jag har en RGT på ca mellan 190-240grade om pannan är nysotad eller ej.
Det tråkigaste just nu är att jag inte kan få till evakueringen av hetvatten i tillräckligt snabb takt.
Panna går VÄLDIGT fort upp till 100grader då drift termostaten bryter, efter det tar den det lite lugnare.
Men har jag väldigt bra ved så kommer den att studsa mot 100graders taket under större delen av eldningen. Det har ingen betydelse om tankarna är helt nedkylda ca18grader eller mer normalt 40-50 i topp på tank 1 (de är kopplade i serie) och 20 i botten på tank 2.
Antingen är det för tunna rör, 28mm eller så är det för dålig kapacitet i en termiskt ventil i ett ESBE-hus.
Kanske skulle hjälpa med byte till en laddomat 21-100.
Pannan är ju från -95, så även installationen, så det känns inte aktuellt att börja byta ut alla rör mot en 40mm dimension nu. Det får vänta tills pannan är slut, då blir det även installation av fler tankar.
Du tycker inte att den är för stor? På de flesta filmer man ser så är det ett minimum av blått medan jag har ett hav i hela underförbränningsutrymmet (vilket ord..).
Jag har en RGT på ca mellan 190-240grade om pannan är nysotad eller ej.
Det tråkigaste just nu är att jag inte kan få till evakueringen av hetvatten i tillräckligt snabb takt.
Panna går VÄLDIGT fort upp till 100grader då drift termostaten bryter, efter det tar den det lite lugnare.
Men har jag väldigt bra ved så kommer den att studsa mot 100graders taket under större delen av eldningen. Det har ingen betydelse om tankarna är helt nedkylda ca18grader eller mer normalt 40-50 i topp på tank 1 (de är kopplade i serie) och 20 i botten på tank 2.
Antingen är det för tunna rör, 28mm eller så är det för dålig kapacitet i en termiskt ventil i ett ESBE-hus.
Kanske skulle hjälpa med byte till en laddomat 21-100.
Pannan är ju från -95, så även installationen, så det känns inte aktuellt att börja byta ut alla rör mot en 40mm dimension nu. Det får vänta tills pannan är slut, då blir det även installation av fler tankar.
Det är plåt. Har kört med keramik men testar med plåt nu. Märker ingen skillnad förutom att det blev tyngre att sota...
Vad kan man förvänta sig för livslängd på en plåtpanna, den är ju 15-16 år gammal, när ska man börja planera för ett pannbyte?
Vad kan man förvänta sig för livslängd på en plåtpanna, den är ju 15-16 år gammal, när ska man börja planera för ett pannbyte?
Var rädd att jag skulle få det svaret...
Jaja på film ser allt bra ut..Tycker du ska va nöjd med din förbränning..,.d^_^b Ang kokning o rör,så brukar dom numera till dagens effektiva pannor rekom 28mm pipa till exp ledning,o min 35mm laddkrets..Har själv en laddomat 21-100 ligger i pannrummet o väntar,bara det blir frostfria nätter så blir det till att byta.Verkar som att laddpaketen är rejält över reklamerade?larsostman skrev:Tack för det!
Du tycker inte att den är för stor? På de flesta filmer man ser så är det ett minimum av blått medan jag har ett hav i hela underförbränningsutrymmet (vilket ord..).
Jag har en RGT på ca mellan 190-240grade om pannan är nysotad eller ej.
Det tråkigaste just nu är att jag inte kan få till evakueringen av hetvatten i tillräckligt snabb takt.
Panna går VÄLDIGT fort upp till 100grader då drift termostaten bryter, efter det tar den det lite lugnare.
Men har jag väldigt bra ved så kommer den att studsa mot 100graders taket under större delen av eldningen. Det har ingen betydelse om tankarna är helt nedkylda ca18grader eller mer normalt 40-50 i topp på tank 1 (de är kopplade i serie) och 20 i botten på tank 2.
Antingen är det för tunna rör, 28mm eller så är det för dålig kapacitet i en termiskt ventil i ett ESBE-hus.
Kanske skulle hjälpa med byte till en laddomat 21-100?
Pannan är ju från -95, så även installationen, så det känns inte aktuellt att börja byta ut alla rör mot en 40mm dimension nu. Det får vänta tills pannan är slut, då blir det även installation av fler tankar.
Vad har du för laddtyp idag?
Har du samma bekymmer som jag därav bytet till en 21-100?
Hade säkert gått med ett uppkäftigare cirkpump men det är trångt, får bara plats med en kort modell.
Jag har inte sett någon biffig pump med kort fattning.
Har du samma bekymmer som jag därav bytet till en 21-100?
Hade säkert gått med ett uppkäftigare cirkpump men det är trångt, får bara plats med en kort modell.
Jag har inte sett någon biffig pump med kort fattning.
Ett sätt att öka kylningen av pannan är att:-
strypa bypass så att man "tar"mera vatten från tank -
använd skjutventil eller radiatorstrypning enligt instruktionen från ESBE
bör bypass kunna justeras för intrimmning av TV -ventilen
(man blandar mindre del varmt med större del kallt )
strypa bypass så att man "tar"mera vatten från tank -
använd skjutventil eller radiatorstrypning enligt instruktionen från ESBE
bör bypass kunna justeras för intrimmning av TV -ventilen
(man blandar mindre del varmt med större del kallt )
Berätta mer!!! Har inte hört något om detta eller läst heller för den delen.
Kan jag använda mig av kranen för att strypa flödet på heta returen till den termiska ventilen?
Det sitter kranar på varje sida om termostathuset.
Det sitter kranar på varje sida om termostathuset.
Mja har en vanlig laddomat 21,unionsventilerna läcker o är runddragna skulle igentigen bara bytt dom till vanliga kulventiler,men det fick bli hela när man ändå är igång..larsostman skrev:
Klicka här för att svara

