Nu är det snart dags att börja med veden igen. Skönt med lite motion:)
Tidigare om åren har jag kapat med kedjesåg men det börjar bli jobbigt för ryggen att stå framåtböjd när jag sågar. Funderar därför på att investera i en vedkapa. Finns ju olika typer av konstruktioner på dom. Typ Faxe, man lägger stocken i en vagga som man för mot klingan och en annan typ som Rättvikskapen använder. Stocken ligger på ett fast bord och man lyfter klingan med en spak upp mot stocken.
Vilken typ är "bäst"? Vad är fördelarna med att lyfta klingan istället för att lägga stocken i en vagga? Svårt att säga kanske men är det nån som har lite erfarenhet?
/Micke

Beror väl en del på vilken typ av ved Du har. Men jag har en balanskap (inte en Rättvikskap) och tycker lösningen är perfekt. Har man lite klenare bitar kan man lätt kapa 5-6 stycken i stöten och sen tar man bara bjässarna med motorsågen. Nackdelen är ju att man har momentet med klyvningen kvar, vilket också är bra, för man slipper skicka klenisarna genom en klyv.

Eller gör som jag, kapa med en stor motorsåg med 28" svärd,
då behöver man inte luta sig över veden när man kapar.
En annan positiv sak är att risken för häftiga kast med svärdet i stort elimineras.

En sågbock som man lägger veden på är ett billigt alternativ. Men kastvilligheten blir väl ändå större med ett längre svärd?

Nej, kast tendensen blir mindre med längre svärd.
Hastigheten vid svärdspetsen är samma på ett 14" som ett 28" svärd.
Denna hastighet översätts vid ett kast till ett färre antal grader i sekunden i vridning av sågen med det längre svärdet.
Lägg därtill att en 80-125 kubikare väger kanske dubbelt av vad en 40-50 kubikare väger, resultatet blir att den stora sågen inte kastar alls.

Man kan också kapa 5st 30-40cm stockar i ett snitt, räntar brad^_^b

Bygg en "sågbänk" där man lägger långveden. Kapningen sker sedan utan större jobb med kedjesågen....Sågbänken gör man så bred så att (det korta) svärdet på sågen når igenom, man har sedan sidostöd (typ 2"X4") med ett mellanrum som motsvarar den vedlängd man vill ha.. mycket praktiskt....på arbetshöjd...

Hydraulisk vedklipp som både klipper av och klyver i ett moment.
Dessutom kan man jobba utan hörselskydd. :D
Min klipp klarar ved med diameter 30cm så till det grövre får man plocka fram sågen och den lilla klyven.

Får nog bygga en sågbänk istället. Blir ju billigast. Vedklipp är väl bra annars när man bor inne i stan. Sågade med motorsåg några år och jag antar att grannarna höll på att bli tokiga :)
Blir det inte mycket skräp med en klipp? Tycker man kan se det på det lilla dom kör på nån reklamfilm jag sett för en klipp.

Skräpet som blir funkar bra som tändved.
Om virket är av bra kvalitet så tycker jag inte det blir så mycket att det stör. Men ibland önskar man att man kunde få in större stock än 30cm, dom blir ju dock tung att lyfta upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.