1 460 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Koppla olika storlek på tank, funkar det här ?
Hej på er.
Jag har nu tröttnat på min Diom Eloved med korskopplad 500l tank och planerar vad jag ska ha istället.
Huset är från -39 på ca. 115kvm. Två våningar och med badrum i källaren. Tilläggsisolerat nån gång på -70 talet och samtidigt blev det även Mexitegel på fasaden. Fönster är original. Vet inte exakt vad min förbrukning är för jag använder lite av varje till uppvärmningen. Ved, ibland pellets via en PellEco brännare och ibland blir det med el.
Har pratat lite med en lokal installatör och fick givetvis standardförslaget med 2x750l och tryckexpansion. När jag börjar prata om övertrycksfritt, stora tankar och lite annat jag har läst här tittar han bara på mej och ser trött ut.
Min ide är att köra övertrycksfritt med oljetankar som ackar. Pga dörröppning får jag inte in bredara än max 90cm. Jag har letat lite här hemma och hittat både 2 och 3-kubikstankar som är 70 & 75cm breda som skulle funka. Pannrummet är litet men jag kan använda en del av tvättstugan som ligger vägg i vägg. Tycker inte det gör nåt för där är man ju inte så ofta
Begränsningen på längden gör att en 3-kubikare måste anslutas på långsidan. 2-kubikaren är kortare så där går det att ansluta i kortsidan. Det jag funderar på nu för att få mina 5-kubik är att ställa dom två tankarna (3+2m3 enl. skissen) bredvid varandra med den "tomma" kortsidan, den utan anslutningar i, i linje och den kortsidan med anslutningar förskjuten. 3-kubikaren är 280cm lång medan 2-kubikaren är bara 200cm. Skulle det funka att koppla dom så här eller blir det problem att ladda dom lika?
Nästa fråga är ang vattenvolymen. Kommer 5.000 l att bli himmel eller h*****e? Pannor jag funderar på är Effecta Lambda 35 eller CTC V40 Lambda. Tyvärr har jag ett dörrhål där pannan måste igenom som inte går att bredda till mycket mer än 70cm så jag kan inte få in större pannor. Konstruktionen gör att det inte ens går att lösa med en bilmaskin.
Alternativet jag har annars med tankar är att använda 2st 2m3 och ansluta i kortsidan eller bara använda en 3m3 tank.
Oj, långt blev det. Hoppas nån orkar läsa.
Jag har nu tröttnat på min Diom Eloved med korskopplad 500l tank och planerar vad jag ska ha istället.
Huset är från -39 på ca. 115kvm. Två våningar och med badrum i källaren. Tilläggsisolerat nån gång på -70 talet och samtidigt blev det även Mexitegel på fasaden. Fönster är original. Vet inte exakt vad min förbrukning är för jag använder lite av varje till uppvärmningen. Ved, ibland pellets via en PellEco brännare och ibland blir det med el.
Har pratat lite med en lokal installatör och fick givetvis standardförslaget med 2x750l och tryckexpansion. När jag börjar prata om övertrycksfritt, stora tankar och lite annat jag har läst här tittar han bara på mej och ser trött ut.
Min ide är att köra övertrycksfritt med oljetankar som ackar. Pga dörröppning får jag inte in bredara än max 90cm. Jag har letat lite här hemma och hittat både 2 och 3-kubikstankar som är 70 & 75cm breda som skulle funka. Pannrummet är litet men jag kan använda en del av tvättstugan som ligger vägg i vägg. Tycker inte det gör nåt för där är man ju inte så ofta
Nästa fråga är ang vattenvolymen. Kommer 5.000 l att bli himmel eller h*****e? Pannor jag funderar på är Effecta Lambda 35 eller CTC V40 Lambda. Tyvärr har jag ett dörrhål där pannan måste igenom som inte går att bredda till mycket mer än 70cm så jag kan inte få in större pannor. Konstruktionen gör att det inte ens går att lösa med en bilmaskin.
Alternativet jag har annars med tankar är att använda 2st 2m3 och ansluta i kortsidan eller bara använda en 3m3 tank.
Oj, långt blev det. Hoppas nån orkar läsa.
Tittade på Atmospannorna, deras pannor verkar vara 68cm breda.
Deras GSX serie är inte så tokig, en kompis har kört sin första vinter med sin. Han är glad, han eldar mot knappt 4m3.
Till 5m3 hade jag velat ha en stor panna.
Deras GSX serie är inte så tokig, en kompis har kört sin första vinter med sin. Han är glad, han eldar mot knappt 4m3.
Till 5m3 hade jag velat ha en stor panna.
Jag tycker att det inte borde vara något större problem, men man kanske ska ansluta laddningen på ena tanken och sätta ännu grövre rör mellan tankarna, kanske fler än två kommunikationsrör mellan tankarna.
Detta är endast mina tankar om det, vet inte hur det blir i praktiken.
Detta är endast mina tankar om det, vet inte hur det blir i praktiken.
Tankar om tankar...saabdea skrev:
Skämt åsido, jag skulle ha kopplat laddledningen till ena tanken och sedan förbundit tankarna med grova rör, kanske på tre ställen (uppe, nere och i mitten)...laddledningen skulle jag dragit till den mindre tanken, och eventuella slingor för varmvattenberedning och elpatroner skulle placerats i denna. Med avstängningsventiler mellan tankarna kan man sen minska volymen för te.x sommar- eller el- drift.
....är bättre än att muttra om skruvarPST skrev:
Har nu mätt, mätt och mätt igen och det vete tusan om jag kan få in den stora. Den ska ner för en trappa och det är hårfint om det ska gå pga längden på den. Tror jag får backa lite och ta två st 2m3 ist. Då kan jag koppla i kortsidan på båda enl. skissen. Är det verkligen nån ide att stänga av en tank när dom står ihop? Tänkte ställa dom så nära varandra det går och isolera runt. Smiter inte värmen över igenom plåten?
Sedan är det här med expansionen, hur och var jag ska koppla den för att det ska funka som det ska. Läste i Lambda 60 tråden om problemen med laddkopplet.
http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/167708-problem-effecta-lambda-60-esbe-ltc-171-a.html
Klicka här för att svara