3 308 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Atmos GSX50
Hur mycke ska man behöva elda för att värma 3600l (2x1800l) me en Atmos GSX50?
De blir oftast två ilägg för mig.
Tycker man läser att många värmer stora volymer på bara ett ilägg...
Antingen har jag gjort någe helt fel me min anläggning eller så kanske min panna bara
levererar 15-20kw...
Hur mycket eldar ni andra?
De blir oftast två ilägg för mig.
Tycker man läser att många värmer stora volymer på bara ett ilägg...
Antingen har jag gjort någe helt fel me min anläggning eller så kanske min panna bara
levererar 15-20kw...
Hur mycket eldar ni andra?
Det beror väl på hur kallt det är ute, det är stor skillnad i laddtid om det är minus 30 eller bara elda för varmvatten utan att släppa ut någon på rad-kretsen.
Stäng av tappvattenuttag och radiatorpump. Notera temperaturen i tanken när det är samma i toppen och botten. Elda sedan tills du har högre temp i tankarna men fortfarande samma i botten som toppen, skriv ner detta och hur många liter ved det gick åt. Sedan är det enkel matematik att räkna ut ungefär hur mycket energi du fick in i tankarna och hur mycket du borde fått.
den borde ladda dina tankar med ca 200kW på ca 4 timmar. För att ladda med ett ilägg bor ilägget vara på ca 200- 220l ved. Din Atmos kan inte svälja 200l ved på en gång - vedutrymme är inte stort nog därför måste du lägga i 2 gånger. Och som larsostman påpekar ovan tar ju huset ut energi på löpande band medan du eldar så det blir ännu mer ved som ska eldas upp
.
Vi har Atmos 40kW och 3000l tankar och gör vanligtvis minst 2 ilägg under vintereldningen. Ibland får man slänga några pinar till en 3-e gång om man vill ladda maximalt och det är riktigt kallt ute.
På sommaren räcker ett ilägg för då är det ej så viktigt att ladda maximalt för enbart varmvatten. Däremellan är det oftast 2 ilägg om huset ska värmas och tanken laddas till max. Eldningspass för oss blir ca 3 timmar mellan laddningar.
Har du långa eldningspass?
gaia
Vi har Atmos 40kW och 3000l tankar och gör vanligtvis minst 2 ilägg under vintereldningen. Ibland får man slänga några pinar till en 3-e gång om man vill ladda maximalt och det är riktigt kallt ute.
På sommaren räcker ett ilägg för då är det ej så viktigt att ladda maximalt för enbart varmvatten. Däremellan är det oftast 2 ilägg om huset ska värmas och tanken laddas till max. Eldningspass för oss blir ca 3 timmar mellan laddningar.
Har du långa eldningspass?
gaia
Den här vintern har inte riktigt vare läge att stäga av värmen...
Har jag grov ved typ 15-20cm så brinner ett ilägg 5-6 timmar men nu kör jag
tunn björk ca 10cm som grövst då brinner de 4 timmar.
Tankarna brukar va på 40 30 30 när jag börjar så de e ju lite att värma...
220 liter vedvolym ska de ju va i pannan men de blir ju en del luft mellan pinnarna me.
Har jag grov ved typ 15-20cm så brinner ett ilägg 5-6 timmar men nu kör jag
tunn björk ca 10cm som grövst då brinner de 4 timmar.
Tankarna brukar va på 40 30 30 när jag börjar så de e ju lite att värma...
220 liter vedvolym ska de ju va i pannan men de blir ju en del luft mellan pinnarna me.
så är det med våra 180 liter också. Eldstadens volym är inte lika med volymen på veden man kan stoppa iBjörn Eklöf skrev:
Är det -10 ute så måste vi ladda upp till ca 100 grader i topp och botten på tankar för att klara att elda 1 gång per dygn och kunna köra till jobbet mellan eldningar
No ja, vintern är snart över!
gaia
Om du har 220liter så kanske du kan utnyttja säg 80%, då är du nere på 176liter.
Svårt/omöjligt att fylla ut med fast bränsle....
Tror inte man fyller ens 80%, om inte veden är "full lång" , hur mycket luft är det mellan klabbarna???
Räknade lite idag, tror jag eldat upp 36m3 i vinter, 180m2 & spa-varm källare, vet inte om det är mycket eller lite men så blev det.
Svårt/omöjligt att fylla ut med fast bränsle....
Tror inte man fyller ens 80%, om inte veden är "full lång" , hur mycket luft är det mellan klabbarna???
Räknade lite idag, tror jag eldat upp 36m3 i vinter, 180m2 & spa-varm källare, vet inte om det är mycket eller lite men så blev det.
Jag satte i min panna i november precis efter att vintern kommit. De va en kall helg!!!
Har "bara" gjort av me 22m3 tills nu. Vårat hus e orginal sen 1941 å på ca 120 kvm plus 75kvm halv varm källare. Ingen isolering i väggar utan virke rakt igenom. Orginal fönster. Förra året gick de åt 40 m3 i en Nibe Alpha Keram å två 500l tankar.
Har "bara" gjort av me 22m3 tills nu. Vårat hus e orginal sen 1941 å på ca 120 kvm plus 75kvm halv varm källare. Ingen isolering i väggar utan virke rakt igenom. Orginal fönster. Förra året gick de åt 40 m3 i en Nibe Alpha Keram å två 500l tankar.
Björn, har du halverat förbrukning genom byte av panna?
Nibe pannan är det någon jättegammal historia?
Vi har liknande hus du å jag, ingen isolering i väggar, men jag har isolerat vinden, din gamla förbrukning & min nuvarande är ju ganska lika.
Inte utan att man undrar om det är dags att byta ut Albin från -96...
Nibe pannan är det någon jättegammal historia?
Vi har liknande hus du å jag, ingen isolering i väggar, men jag har isolerat vinden, din gamla förbrukning & min nuvarande är ju ganska lika.
Inte utan att man undrar om det är dags att byta ut Albin från -96...
Nja, 40m3 va ju på hela året. Å 22m3 sen Nov till nu.
Niben e en kombi panna med eldstad stor som en sko kartong.
Jag ångrar att jag inte böt panna tidigare!
Niben e en kombi panna med eldstad stor som en sko kartong.
Jag ångrar att jag inte böt panna tidigare!
Ok, trodde det var en renodlad vedpanna.
Fortfarande en rejäl minskning av vedförbrukningen, kanon
Fortfarande en rejäl minskning av vedförbrukningen, kanon
Klicka här för att svara