2 822 läst ·
16 svar
3k läst
16 svar
Dax att försöka få acktankarna på platts
Sida 1 av 2
Så börjar det dra i hop sig för att få in dom nya acktankarna i pannrummet. Det är två 1500 liters oisolerade tankar som ska in, pannrummet har golv, tak, väggar i betong. tankarna har inga ben utan har slät undersida. så den första frågan är, ska man ha någon typ av fuktspärr mot betongen eller kan man isolera direkt mot golvet och väggarna?
sedan så funderar jag på vad jag ska ställa tankarna på, kan man lägga träreglar direkt på golvet och bygga en ram samt lägga i ca 5 cm isolering som blir i utrymmet mellan reglarna? eller är det bättre att göra en ram av t.ex. U-balk? sedan funderar jag på om det räcker med att göra en ram som följer tankarnas kanter eller ska man ha några tvärgående reglar också och i sådana fall hur tätt ska man sätta dessa? tänkte att man kanske borde ha något som hindrar att botten på tankarna buktar ner i mitten som jag gissar blir fallet om jag endast gör en ram längs sidorna på tankarna.
eftersom jag har två tankar och vill kunna stänga av den ena i fall jag åker bort och köra på el-patron måste jag ju även isolera mellan dom två tankarna. Hur tjock isolering ska jag ha i mellan tankarna?
Eftersom tankarna är 1.6 meter höga och takhöjden är 1.85 ger detta endast 20 cm isolering på toppen av tankarna om jag isolerar 5 cm under tankarna, vet att detta är i minsta laget, men förhoppningsvis isolerar även golvet(taket i pannrummet) en del.
har man något att vinna på att t.ex. köpa en 50mm skiva i något pur-material med bättre isolerande egenskaper och skruva i taket ovanför tankarna? eller blir det bara en fördyring som ger marginell skillnad? sedan vore det bra med förslag på vilken typ av isolering som är mest lämpad? lösull, glasull, mineralull. samt hur tjock isolering är lagom att ha på tankarnas sidor?
sedan så funderar jag på vad jag ska ställa tankarna på, kan man lägga träreglar direkt på golvet och bygga en ram samt lägga i ca 5 cm isolering som blir i utrymmet mellan reglarna? eller är det bättre att göra en ram av t.ex. U-balk? sedan funderar jag på om det räcker med att göra en ram som följer tankarnas kanter eller ska man ha några tvärgående reglar också och i sådana fall hur tätt ska man sätta dessa? tänkte att man kanske borde ha något som hindrar att botten på tankarna buktar ner i mitten som jag gissar blir fallet om jag endast gör en ram längs sidorna på tankarna.
eftersom jag har två tankar och vill kunna stänga av den ena i fall jag åker bort och köra på el-patron måste jag ju även isolera mellan dom två tankarna. Hur tjock isolering ska jag ha i mellan tankarna?
Eftersom tankarna är 1.6 meter höga och takhöjden är 1.85 ger detta endast 20 cm isolering på toppen av tankarna om jag isolerar 5 cm under tankarna, vet att detta är i minsta laget, men förhoppningsvis isolerar även golvet(taket i pannrummet) en del.
har man något att vinna på att t.ex. köpa en 50mm skiva i något pur-material med bättre isolerande egenskaper och skruva i taket ovanför tankarna? eller blir det bara en fördyring som ger marginell skillnad? sedan vore det bra med förslag på vilken typ av isolering som är mest lämpad? lösull, glasull, mineralull. samt hur tjock isolering är lagom att ha på tankarnas sidor?
ja, jag har tänkt att jag ska anväda någon typ av standard isolering, jag funderade mest på om man skulle sätta en skiva liknande pur mot taket ovanför tankarna för att kompensera för att tjockleken på isoleringen inte blir mer än 20 cm mot taket
http://www.spu-isolering.se/spu-al-se
http://www.spu-isolering.se/spu-al-se
Redigerat:
Du kan räkna med den isolering du har i bjälklaget också, tycker inte du ska göra en höna av en fjäder..
Som ErikX sa så är det viktigare att få tankutrymmet hyfsat lufttätt så att du undviker att drag stjäl energi ut tanken.
Som ErikX sa så är det viktigare att få tankutrymmet hyfsat lufttätt så att du undviker att drag stjäl energi ut tanken.
Det jag helst vill undvika om det går är att det läcker massor av värme upp genom golvet så att det blir olidligt varmt inne sommartid, men det kanske man uppnår med 20 cm standardisolering plus det som är i golvet ovanför tanken?
Vad har ni ställt era tankar på för underlag? Och ska man kosta på t.ex. en tjärpapp närmast betongen på golvet och väggarna?
Efter att ha läst många trådar så verkar det som att desto tjockare isolering man har desto bättre är det, men vid vilken tjocklek börjar det bli marginellt vilken nytta det gör? om jag verkligen vill har jag plats att isolera 30 40 cm i väggarna runt tanken men vill inte göra väggarna onödigt tjocka då utrymmet i pannrummet även är åtråvärt för andra ändamål.
sedan var min första tanke att ställa dom två tankarna med 30 cm mellanrum och isolera i mellan dom i fall jag vill koppla bort den ena tanken, men då jag funderar närmare på saken blir jag osäker på om man har något att tjäna på det? Sommartid vill jag ju att varmvattnet ska räcka länge så då kommer jag troligtvis vilja använda båda tankarna utan det är väl vintertid då man ska resa bort och man kör på el-patron som det skulle kunna spela någon roll, men om man eldar innan man åker så att båda tankarna är varma så är ju frågan om man tjänar något på att stänga av den ena tanken?
Vad har ni ställt era tankar på för underlag? Och ska man kosta på t.ex. en tjärpapp närmast betongen på golvet och väggarna?
Efter att ha läst många trådar så verkar det som att desto tjockare isolering man har desto bättre är det, men vid vilken tjocklek börjar det bli marginellt vilken nytta det gör? om jag verkligen vill har jag plats att isolera 30 40 cm i väggarna runt tanken men vill inte göra väggarna onödigt tjocka då utrymmet i pannrummet även är åtråvärt för andra ändamål.
sedan var min första tanke att ställa dom två tankarna med 30 cm mellanrum och isolera i mellan dom i fall jag vill koppla bort den ena tanken, men då jag funderar närmare på saken blir jag osäker på om man har något att tjäna på det? Sommartid vill jag ju att varmvattnet ska räcka länge så då kommer jag troligtvis vilja använda båda tankarna utan det är väl vintertid då man ska resa bort och man kör på el-patron som det skulle kunna spela någon roll, men om man eldar innan man åker så att båda tankarna är varma så är ju frågan om man tjänar något på att stänga av den ena tanken?
Det är den varma sidan som ska vara diffusionstät, och det får du anse att plåten är...
200 mm i väggarna kan väl anses tillräckligt, men isolera noga och tryck hellre ihop isoleringen för mycket än för lite.
Stänga av tankar härrör från dom små dåligt isolerade tankarna man hade förr. Det kvittar om du värmer en eller två Borö 500 på sommaren, dom är kalla ändå efter nåt dygn
200 mm i väggarna kan väl anses tillräckligt, men isolera noga och tryck hellre ihop isoleringen för mycket än för lite.
Stänga av tankar härrör från dom små dåligt isolerade tankarna man hade förr. Det kvittar om du värmer en eller två Borö 500 på sommaren, dom är kalla ändå efter nåt dygn
Bra då vet jag!
blir kanske bra då om jag tar 30 cm mot ytterväggarna och 20 cm in mot pannrummet. liggande 2 tum 4 som underlag till tanken och en fema isolering mot golvet. regla upp med det samma runt tanken i med isolering och sedan gipps utan på det hela. låter det ok?
Blir det för bra lär det väl sluta med att jag måste sätta in ett element i pannrummet
blir kanske bra då om jag tar 30 cm mot ytterväggarna och 20 cm in mot pannrummet. liggande 2 tum 4 som underlag till tanken och en fema isolering mot golvet. regla upp med det samma runt tanken i med isolering och sedan gipps utan på det hela. låter det ok?
Blir det för bra lär det väl sluta med att jag måste sätta in ett element i pannrummet
Innom en inte allt för avlägsen framtid börjar det bli dax att fylla upp det nya systemet. Eftersom jag har eget vatten(borrad brunn) funderar jag lite över hur jag ska fylla systemet utan att brunnen blir tom, får grumligt vatten m.m. Har varit in på sgus sida och hittat lite data på min brunn. enligt den sidan så är min brunn 118 meter djup och ger 720 l/h antar jag att dom menar? det står ingen enhet utskriven på vattenmängden. pumen ger ca 20l/min så vad tror ni kan jag fylla 45 min vänta en timme och fylla 45 min osv?
Ja, man kanske skulle ta det på några dagar, men familjen knotar då dom blir utan varmvatten från det att jag kopplar bort gammla pannan tills jag kan elda i den nya, så jag vill ju fylla så fort det går men utan att det blir problem med vattnet.
Du har ingen nära granne med bättre tillgång på vatten ?anjn skrev:
Nej, mina grannar har också eget vatten, så det blir inte bättre att ta av dom, dessutom är dom två hus på samma brunn. Jag har ju inte direkt dålig tillgång på vatten, brunnen ligger lite över snittet för borrade brunnar. men som i mitt fall då jag behöver ca 3,2-3,4 m3 är det nog få med egen brunn som kan ta det rakt av. jag få väl helt enkelt hålla lite koll så att vattnet inte blir missfärgat och låta brunnen vila några timmar i mellanåt. rent teoretiskt ska ju min brunn ge 3.5 m3 på fem timmar men jag har ingen erfarenhet av om och hur kvaliten på vattnet påverkas vid stora utag.
Ja det går säkert bra om du tar det i etapper med några timmars vila emellananjn skrev:Nej, mina grannar har också eget vatten, så det blir inte bättre att ta av dom, dessutom är dom två hus på samma brunn. Jag har ju inte direkt dålig tillgång på vatten, brunnen ligger lite över snittet för borrade brunnar. men som i mitt fall då jag behöver ca 3,2-3,4 m3 är det nog få med egen brunn som kan ta det rakt av. jag få väl helt enkelt hålla lite koll så att vattnet inte blir missfärgat och låta brunnen vila några timmar i mellanåt. rent teoretiskt ska ju min brunn ge 3.5 m3 på fem timmar men jag har ingen erfarenhet av om och hur kvaliten på vattnet påverkas vid stora utag.