Vi köpte hem tre stora säckar med ved och enligt säljaren så skulle veden vara torr... När man känner på den så känns den inte helt torr, så nu funderar jag på bästa sättet att få den torr tills i vinter... Går det? Eller har vi köpt ved som måste ligga till nästa år...
Mina funderingar är att om jag lägger laspallar på backen, sätter "distansslanor" mot garageväggen och sedan staplar och bygger ett skärmtak över - är detta då bättre än att lägga in den halvtorra veden i vedboden? Väggarna är rätt täta, så det blåser typ inget där inne...
Mina funderingar är att om jag lägger laspallar på backen, sätter "distansslanor" mot garageväggen och sedan staplar och bygger ett skärmtak över - är detta då bättre än att lägga in den halvtorra veden i vedboden? Väggarna är rätt täta, så det blåser typ inget där inne...
Ju luftigare du förvarar den ju bättre torkar den ju. Det är klart bättre med lastpallarna än i en oventilerad vedbod.
Hur torrt du får det till vintern är svårt att svara på, men helt klart är att det inte blir sämre av det iaf.
Hur torrt du får det till vintern är svårt att svara på, men helt klart är att det inte blir sämre av det iaf.
Huvudsakligen två saker att tänka på: Håll vatten borta (dvs låt den helst ligga under tak) och se till att luft kommer till. Så ingen plastsäck och låt den gärna ligga huller om buller, det blir svårt för luft att komma till ifall den ligger staplad. Men med så små mängder spelar det sista nog inte så stor roll! Båda dina lösningar fungerar nog utmärkt.
Jag har provat lite olika lösningar, men det absolut bästa är enligt mig: takplåt över litet mellanrum mellan säckarna (så luften kan cirkulera) behåll veden i säckarna. Har man riktigt många säckar kan man ha en mittregel och takplåt med fall som ett litet hus.
Hmmm...Problemet är att säckarna står en aningens dumt till just nu, så jag kommer att måsta plocka ur veden. Hur staplar man bäst för att det ska torka optimalt? Barken nedåt, tror jag att jag har läst nånstans - men sen då? Vissa staplar som man hittar på nätet så ligger ju vedträna så tätt, så jag fattar inte att det kan komma emellan nån luft över huvudtaget... Eller är det verkligen bra att stapla SÅ perfekt?
Japp, barken nedåt och luftspalter under och vid sidorna om du staplar mot en vägg. Förr sa man att man ska stapla så luftigt att en mus kommer emellan. Alltså - inte packa tätt.
Då är det bättre att stjäla ett par rullvagnar(rc) från typ menigo, servera eller liknande. Då får du in mer ved per vagn, större hjul oxå.
De är typ 180 höga o 60 breda, går in genom de flesta dörrar
Sent from my MOMO8 bird using Byggahus
De är typ 180 höga o 60 breda, går in genom de flesta dörrar
Sent from my MOMO8 bird using Byggahus

