Hej!
För ett år sedan köpte jag ett hus med ett vedpanne- och solsystem. Pannan är en 35 år gammal CTC 265 olje/vedpanna med mikroskopiskt vedmagasin och effekt :confused:
Systemet fungerade förra vintern men nu är det dags för en större uppgradering (trött på att fylla på ved 30 gånger för att värma 3000 liter...). Jag kan ganska lite om detta område och skulle vilja få hjälp med att designa ett modernt och läckert vedsystem!

Nuvarande system består av följande:
- CTC 265 ”ved”-panna (med inbyggd varmvattenberedare)
- Laddomat
- Ackumulatortank 3000 liter från ombyggd oljetank (inga varmvattenslingor)
- Solpaneler för varmvatten (kopplad till elberedaren)
- Elberedare 275 liter, 6 kW

Ackumulatortank, laddomat, solpaneler med tillhörande elberedare vill jag gärna återanvända (om det inte finns något som starkt talar emot det).

Huset är från 1980 (välisolerat) och är i två plan om 165 kvm + 100 kvm källare
Jag vill kunna värma huset med el om jag åker bort en vecka på vintern...

Vad ska jag satsa på för vedpanna? Gissar att en TVA blir nödvändig/bra att ha?
Hur ska jag bäst koppla ihop grejjerna så jag får ut så mycket bekvämlighet och nytta som möjligt?
Vilka andra coola grejjer finns det på marknaden som jag skulle kunna koppla in som skulle förgylla systemet lite :up:

Hoppas någon med erfarenhet och kunnande kan ge lite tips och idéer!

-Andreas

Alternativen är ju oändliga, så du får nog hjälpa till lite..

Hur stort pannrum har du? hur mycket solpaneler har du?

Ja, TVA blir bäst för ditt system..

Vedpannor finns i ALLA prisklasser, från 35-100 tusen..

Min vedpanna som jag valde är vad du kallar en Modern panna, den har inbyggd shuntstyrning och solstyrning och massa mer som man inte har användning för. Men det är kul att ha en bara för att :p

När det gäller panna så behöver jag kanske inte den med allra högst verkningsgrad då jag har gratis tillgång till ved (har förstått att de med högst verkningsgrad kostar avsevärt mer). Dock vill jag ha en med lagom/hög effekt och stort vedmagasin.

Pannrummet är ganska stort & solpanelerna vet jag inte exakt hur stor yta de har - se bifogad bild då de kanske bättre förklarar mitt system och förutsättningar än vad jag klarar :)

vedsystem.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ju lägre kostnad desto bättre naturligtvis men jag vill också ha ett någorlunda bra system - om projektet hamnar på 75 000 inklusive installation är det nog ok. Närmare 50 000 är ju inte fel men jag gissar att det kan bli svårt; börjar det närma sig 100 000 är det inte riktigt lika skoj.

Från att inte kunna något om detta för ett par dagar sedan börjar jag komma lite på banan :)

En panna jag fastnat lite för är “nya” Effecta Lambda 35
http://www.effecta.se/index.php?option=com_content&view=article&id=94&Itemid=30&lang=sv
35kW, lambdastyrning och 145 liters eldstad för ca 45 000kr (verkar det som).

Är det detta en bra panna för mig och är det vettigt med lambdastyrning eller är det bara onödigt? Baxin på 30kW som rekommenderades tidigare i tråden är ju också intressant men då kanske Effectan är lite vassare för ungefär samma pris?
Vilka andra pannor skulle kunna vara bra alternativ fast i en billigare prisklass?

Då det verkar som om jag bör köra en plattvärmeväxlare (TVA) så verkar det som om Baxis är mycket bättre än Nibes pga termostatventilen i Baxin.

Något jag inte fått koll på ännu är hur solenergin bäst ska användas. I dagsläget går all solvärme till en elberedare som jag sedan använder direkt som tappvarmvatten. Med andra ord så har jag antingen kört på ved (varmvatten + uppvärmning den kalla tiden på året) eller kopplat över och endast kört på sol (och lite el) under den varma perioden. Jag gissar att man skulle kunna ta in solenergin i ackumulatortanken och sedan ta tillbaka den via TVA:n, men är detta bra? Fördelen är väl att jag kan ta tillvara på all energi som solpanelerna ger och lagra detta och inte vara begränsad av de 275 liter i elberedaren om man får ett antal riktigt soliga dagar? Nackdelen är väl att det blir svårare att bara köra på sol under sommarhalvåret – blir det bara lite varmvatten från solen så ”försvinner” detta ju i 3000 liter och omöjligt att få tillbaka via TVA:n... Eller hur tusan gör man?

Det ska vara skiktning i tanken. Då värmer du bara toppen av tanken med solen sen är det skitsamma om det är 450l kallvatten under det varma eller 4500l!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.