15 487 läst ·
9 svar
15k läst
9 svar
Skadedjur i vedtrave
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
På sistone hör jag hört hur det "knapras" i min ved. Dels i den lilla back jag har i vardagsrummet, dels i min mellanstation jag har i garaget. Det blir som små sandhögar. Jag har dock inte sett något djur. Tror ni att det är något man ska ta tag i, eller bara låta det vara? Jag har hört ljudet i 2-3 månader, och inte sett några skador i övrigt.
Eldar bara i en braskamin, så så väldigt stor åtgång på ved är det inte. Kanske 2-3 kubik/år.
Eldar bara i en braskamin, så så väldigt stor åtgång på ved är det inte. Kanske 2-3 kubik/år.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Ok. Är det något man borde ta tag i?
Du kommer nog att se Blåhjon i garaget, en blåsvartskimrande skalbagge men ska inte kunna skada byggnaden vad jag läst. Och det är larverna som du hör gnaga sina gångar. Mycket skit blir det sedan från veden och speciellt om barken ramlar av.
Om jag får gissa så är det ved från torrtall/gran som du bl.a. har liggande? Elda upp det du har innan du tar in ny ved i garaget. Eller fyll endast på med lövved tills skalbaggarna försvunnit.
Om jag också haft det, jajamen, och jag förstår att du reagerar på det ljudliga knapprandet.
Om jag får gissa så är det ved från torrtall/gran som du bl.a. har liggande? Elda upp det du har innan du tar in ny ved i garaget. Eller fyll endast på med lövved tills skalbaggarna försvunnit.
Om jag också haft det, jajamen, och jag förstår att du reagerar på det ljudliga knapprandet.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Det stämmer, det lasset som jag fick (jajamensan, fick nästan 4 kubik!) sist var det nästan bara tall/gran i. Men då gör jag som så att jag eldar upp det jag har i garaget innan jag fyller på med nytt. Jag tänker dock vänta med detta till i höst iom att det inte verkar vara någon fara.
Tack för alla svar!
Tack för alla svar!
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 291 inlägg
Vi har stora traven utmed garageväggen, under ett takutsprång. Sedan så har jag byggt ett lite mindre förråd med två avdelningar i garaget. Vi travar lite grann där för att slippa springa ut och hämta kall ved. Vi har dörr från huset rakt in i garaget.
Jo, var man/kvinna får göra som de vill.
Jag var bara nyfiken varför, då jag själv inte skulle göra så, slöseri på yta.
Garage tenderar att antingen bli överfyllda med bråte/cyklar/gräsklippare/flyttkartonger eller vara enbart garage/skruvartillhåll.
Jag var bara nyfiken varför, då jag själv inte skulle göra så, slöseri på yta.
Garage tenderar att antingen bli överfyllda med bråte/cyklar/gräsklippare/flyttkartonger eller vara enbart garage/skruvartillhåll.
Klicka här för att svara